LTU

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA SEMUA PEMBACA BLOG LTU...MUSIM QURBAN BERMULA..SILA SINGGAH KE LADANG TERNAKAN ULU YAM UNTUK MELIHAT SENDIRI TERNAKAN KAMI ATAU HUBUNGI 0192195589 Puan Zaitun OR En Sidek 012-3770445

DAGING KAMBING IMPORT ?

Salam

Bila agaknya Menteri Asas Tani nak turun padang pergi memeriksa daging kambing import yang berlambak di pasaran.Mungkin Menteri Asas Tani belum punya waktu yang sesuai.Mungkin Menteri Asas tani sibuk dengan MASALAH PASIR.....

Nak harap pihak JPV ...kebanyakan pegawainya sibuk 24/7 or 30/365 working day.Maklumlah berkhidmat untuk negara.Rakyat didahulukan Pencapaian diutamakan;Kerja itu amanah ALLAH.


Mampuih pi la kat penternak tempatan.Sapa suruh depa gatai nak bela kambing?Pi bela BOER pulak tu.Bukan senamng nak jual.Depa tak tau ka,rata-rata permintaan pasaran antara 25kg hingga 30kg je.Padan muka,kambing BOER matang berat anatar 60kg ~ 70kg.sekor Rm1200 ~ Rm1400.Tu la penternak kita....pi kerja kilang la senang atau minta kerja gomen ..ABIS CERITA...

Yang pengguna pula,beli saja lah daging kepala bapak apa pun.Janji murah dan ada bau bapak randuk.Zat atau mutu.dok hingar buat pa.Hendak murah pastu komplen kuat.Daging import biri-biri pun ok la ..sekilo RM19.00 je.Kalau beli kambing tempatan sekilo RM30.00.Memang la orang kata berkhasiat tapi makan hari ni,pagi esok pi berak habis la.

PERSOALANNYA BENARKAH KAMBING IMPORT TU DAGING BIRI-BIRI ?KALAU "YA" patutlah harganya terlalu murah......? sapa nak jawab......


Share

Read more...

LAMB AND MUTTON ?

The strict definitions for lamb, hogget and mutton vary considerably between countries. In New Zealand for example, they are defined as follows:

* Lamb — a young sheep under 12 months of age which does not have any permanent incisor teeth in wear
* Hogget — a young male sheep or maiden ewe having no more than two permanent incisors in wear
* Mutton — a female (ewe) or castrated male (wether) sheep having more than two permanent incisors in wear.

In Australia the definitions are extended to include ewes and rams, as well as being stricter on the definition for lamb which is:

* Lamb — 0 permanent incisors; female or castrate entire male ovine 0–12 months (note that the Australian definition requires 0 permanent incisors, whereas the New Zealand definition allows 0 incisors 'in wear'.)

The younger the lamb is, the smaller the lamb will be; however, the meat will be more tender. Sheep mutton is meat from a sheep over two years old, and has a less tender flesh. In general, the darker the colour, the older the animal. Baby lamb meat will be pale pink, while regular lamb is pinkish-red.

Other definitions include:

* Lamb — a young sheep that is less than one year old
* Baby lamb — a milk-fed lamb between six and eight weeks old
* Spring lamb — a milk-fed lamb, usually three to five months old, born in late winter or early spring and sold usually before July 1
* Yearling lamb — a young sheep between 12 and 24 months old.
* Milk-fed lamb — meat from an unweaned lamb, typically 4 to 6 weeks old and weighing 5.5 to 8 kg; this is almost unavailable in countries such as the USA and the UK, where it is considered uneconomic. The flavour and texture of milk-fed lamb when grilled (such as the tiny lamb chops known as chuletillas in Spain) or roasted (lechazo asado or cordero lechal asado) is generally thought to be finer than that of older lamb. The areas in northern Spain where this can be found include Asturias, Cantabria, Castile and León, and La Rioja. Milk-fed lambs (and kids) are especially prized for Easter in Greece, when they are roasted on a spit.
* Sucker lambs — a term used in Australia[1] — includes young milk-fed lambs as well as slightly older lambs up to about 7 months of age which are also still dependent on their mothers for milk. Carcases from these lambs usually weigh between 14 and 30 kg. Older weaned lambs which have not yet matured to become mutton are known as old-season lambs.
* Saltbush mutton - a term used in Australia for the meat of mature Merinos which have been allowed to graze on atriplex plants.
* Salt marsh lamb (also known as 'saltmarsh lamb' or by its French name, agneau de pré-salé) — the meat of sheep which graze on salt marsh in coastal estuaries that are washed by the tides and support a range of salt-tolerant grasses and herbs such as samphire, sparta grass, sorrel and sea lavender. Depending on where in the world the salt marsh is located, the nature of the plants may be subtly different. Salt marsh lamb has long been appreciated in France and is growing in popularity in the United Kingdom. Places where salt marsh lamb are reared in the UK include Harlech and the Gower Peninsula in Wales, the Somerset Levels and Morecambe Bay.[2]

In many eastern countries including the Indian sub-continent, Malaysia and Singapore the term mutton refers to goats' meat (which is properly called chevon) and usually not to sheep's meat. Often, the mutton curries of the Indian cuisine use goat meat when cooked at home, although in Indian restaurants sheep meat is often used, partly because it is cheaper.
Share

Read more...

FACEBOOK Abdullah Dari Jeram Pasu: Malam Nisfu Sya'aban

DARIPADA :FACEBOOK Abdullah Dari Jeram Pasu: Malam Nisfu Sya'aban

Untuk makluman…sekadar ingat & mengingatkan..!
Malam Nisfu Sya'aban 1431H akan tiba pada hari Isnin (26hb.Julai 2010) malam
Selasa ( sebaik saja masuk maghrib), dimana bermulanya 15 Sya'aban 1431H.
Oleh itu, marilah kita sama-sama mengambil masa keemasan ini untuk menutup
catatan amal ibadah kita kpd Allah dengan baik dan seterusnya berazam untuk
memperbaiki diri kita untuk catatan yang baru.
Riwayat yang muktabar menyatakan Hari Nisfu Sya'aban adalah hari dimana buku
catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku
catatan yang baru.
Berikut adalah antara amal ibadah yang digalakkan di hari Nisfu Sya'aban:
1. Selepas solat maghrib (15 Sya'aban 1431H, Isnin malam Selasa)
Solat sunat nisfu sya'aban, 2 rakaat
Rakaat 1 : baca Al-Fatihah & surah Al-Qadar 1x
Rakaat 2 : baca Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas 3x
2. Membaca Yasin 3x selepas solat Maghrib(15 Sya'aban 1431H, Isnin malam Selasa)
i) Selepas Yasin pertama : mohon dipanjangkan umur untuk beribadat kepada Allah
ii) Selepas Yasin kedua : mohon rezeki yang halal untuk beribadat kepada Allah
iii) Selepas Yasin ketiga : mohon ditetapkan iman dan Islam & mati di dalam iman &
pohonlah segala yang baik dan munafaat.
Kemudian baca Istighfar 11x & selawat 11x
Baca doa Nisfu Sya'aban (ada didalam Yasin Majmuk)
3. Baca surah al-Ikhlas 1000x
4. Berpuasa pada siangnya )
Abul Khair Al Talaqaani r.a. mengira nama2 malam Nisfu Syaaban sebanyak 22.
Antaranya yg termasyhur adalah:
1. Malam Dimustajabkan Doa
2. Malam Pembahagian Takdir
3. Malam Rahmat
4. Malam Berkat
5. Malam Pengampunan (Taubat)
6. Malam Penebusan
7. Malam Syafaat
8. Malam Penulisan
9. Malam Keagungan dan Kemuliaan
10. Malam Rezeki
11. Malam Hari Raya Para Malaikat
12. Malam Penghidupan
Antara kelebihan bulan Sya'aban:
1. Sesiapa berpuasa sehari dalam bulan Sya'aban maka Allah haramkan tubuhnya dari api neraka dan dia akan menjadi teman kpd nabi Allah Yusof d ida lam syurga.
2. Riwayat dari Osman Bin Abi Al-As, Sabda Nabi Muhammad (saw) : pada malam nisfu sya'aban setelah berlalu 1/3 malamnya, Allah turun ke langit dunia lalu berfirman : adakah orang-orang yang meminta maka Aku perkenankan permintannya, adakah orang yang meminta ampun maka aku ampunkannya, adakah orang yang bertaubat maka aku terima taubatnya dan diampunkan semua orang mukmin lelaki & perempuan , melainkan orang yang berz ina atau orang yang berdendam marah hatinya kepada saudaranya. Sebaik-baiknya minta ampun dengan ibubapa sebelum hari nisfu sya'aban kerana amalan kita akan terhalang dari diangkat ke langit sekiranya kita derhaka/berdosa dengan ibubapa kita.
Wallahua'alam

Nota: Hati-hati dengan Hadis palsu Rejab dan Syaaban
Share

Read more...

About This Blog

Blog Ladang Ulu Yam dibina sejak 2007
Sila hubungi uluyamfarm@gmail.com
019 2195589 or 012-3770445

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP