LTU

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA SEMUA PEMBACA BLOG LTU...MUSIM QURBAN BERMULA..SILA SINGGAH KE LADANG TERNAKAN ULU YAM UNTUK MELIHAT SENDIRI TERNAKAN KAMI ATAU HUBUNGI 0192195589 Puan Zaitun OR En Sidek 012-3770445

RUMUS SCHOORL


Salam Penternakan

RUMUS SCHOORL digunakan dalam membuat anggaran berat badan ternakan.
Untuk menentukan berat badan lembu,ukur lilitan dada seperti gambarajah diatas.Guna pita ukur tali (pitu ukur pakaian).Ukuran dalam SENTIMETER dan 22 adalah angka yang diberi.

Read more...

GLOVET


Tentang Glovet

GLOVET mula ditubuhkan pada 24 September 2008 dan beroperasi sepenuhnya pada akhir Oktober 2008. Kami diterajui oleh pakar ternakan yang telah berkecimpung selama 14 tahun dalam bidang ini iaitu Dr Nor Azam Bahari dan di bantu oleh 2 pakar veterinar, seorang ahli farmasi, pihak pentadbiran dan pengurusan dan juga kaki tangan yang komited dengan bidang penternakan.

LOBAL VETERINARY SDN BHD
(833830-A)
NO 3, JALAN EQUINE 9A, EQUINE PARK,
BANDAR PUTRA PERMAI,
43300 SERI KEMBANGAN,
SELANGOR DARUL EHSAN.

TEL : +603-8945 1470
FAX : +603-8945 0470
E-MAIL : admin@glovet.com.my

KOMEN :

LTU pernah menghadiri Kursus anjuran GLOVET di Putrajaya Marriott Hotel.

YANG BESTNYA :
1.makan]
2.ceramah dari DR Zam sangat menarik tetapi terlalu PENDEK
3.Dapat ramai kawan

YANG TAK BESTNYA
1.Ceramah dari DR......dari SIAM (THAI) membosankan...ENGLISH tak cukup power
2.Lokasi di hotel.....tak da trill sebagai penternak

CADANGAN
1.DR ZAM dah cukup POWER dalam memberi TALK so tak yah jemput yg import
2.Apakata kerjasama dengan Ladang Ulu Yam....buat di ladang

Read more...

BUATAN MALAYSIA


Salam Penternakan

Kempen membeli barang buatan Malaysia kini kian hambar dan seakan membeku seketika.Kesedaran rakyat Malaysia membeli barang buatan tempatan adalah terlalu rendah.Mungkin kerana harga yang berbeza.Umpama barang yang diimport dari China,harganya jauh lebih murah berbanding dengan barangan tempatan.Ini kerana kos tenaga buruh di China terlalu murah dan sukar untuk kita tandingi.Akan tetapi barang buatan tempatan lebih berkualiti.Disamping tahap kesuciannya sukar ditandingi dengan barangan import.Lebih-lebih lagi Ternakan dan hasil tenusu di Malaysia.Walaupun ianya dipelihara oleh bukan muslim Malaysia tetapi puratanya mereka telah arif dengan kehendak masyaratkat muslim Malaysia.

KEMPEN BELI BARANGAN BUATAN TEMPATAN bukan hanya mengharap tindakan dari KERAJAAN.Pihak swasta dan pengguna sendiri haruslah memainkan peranan bagi menjayakan kempen beli buatan tempatan.Jika ditanya APAKAH SUMBANGAN KITA PADA NEGARA ? Maka inilah jawabnya,kami menggunakan barangan BUATAN MALAYSIA.

Membeli hasil ternakan keluaran tempatan dapat menjana ekonomi negara.Disamping itu pengguna dapat menikmati hasil yang dijamin kesuciannya .Secara tidak langsung membantu negara dari segi pertumbuhan ekonomi.Pengguna juga bertindak mengalakkan perkembangan INDUSTRI TERNAKAN di Malaysia.Bila pengeluran mengatasi permintaan,harga ternakan akan menjadi murah.

Apabila harga ternakan murah dan berlebihan stok,akan tiba masanya kita menjadi negara pengeksport.Nilai ekspot dapat menjana pertumbuhan ekonomi negara.Secara tidak langsung kita telah menjadi rakyat yang verjasa pada negara .Sumbangan kita cuma membeli barangan buatan MALAYSIA.

Read more...

KAEDAH PEMASARAN

Soalan - soalan yang dalam benak fikiran kita,adalah bagaimana mana hendak meningkatkan hasil ternakan?

Terlebih dahulu kita kenal pasti siapa PEMBELI kita?
1.Penternak baru atau yang sedia ada
2.Orang Perseorangan
3.Persatuan
4.Syarikat Swasta
5.Badan Kerajaan

Persoalannya...?
1.Bagaimana mereka ingin tahu kewujudan anda?
2.Bagaimana anda mengenal mereka?

Kaedahnya
1.Konversional
a.Iklan di media massa
b.Bunting,banner,flyer,business card
c.Menghadiri kursus,mesyuarat persatuan atau menganjurkan kursus dan pameran
d.Lawatan ke kandang atau ladang penternakan

2.ICT
a.Web,Blog,rangkaian sosial (FB,twitter,tagged)
b.Menyertai Forum forum di internet
c.sms
d.fax
e.telefon

Perlaksaan
1.Iklan perniagaan anda di akbar media arus popular
2.Susulan pengiklan pada tempuh tertentu
3.Iklankan aktiviti yang dijalankan
4.Selalu mengemaskini web,blog atau rangkaian sosial anda
5.setiap hari memberi komen pada web,blog atau rangkaian sosial yang ranking tinggi
6.utarakan pendapat anda dalam ruangan forum
7.hanatr sms kepada pelanggan anda
8.faxkan ringkasan perniagaan anda
9.Telefon mereka jika perlu
10.Emailkan link web,blog atau rangkaian sosial anda dan profile perniagaan anda
11.Selalu selalulah ke masjid untuk beribadat,disamping mengedarkan flyer perniagaan anda.
12.mengedarkan flyer ke rumah ibadat kaum India dan Cina
13.Luangkan masa menghadiri kursus atau pameran anjuran badan swasta dan kerajaan.

Read more...

MASALAH PEMASARAN TERNAKAN


Salam Penternakan.....

Kegilaan membela kambing berjenama tinggi kini kian menurun.Langkah mantan PM Pak Lah amat baik menjenama semuala Pertanian Dan Penternakan memberi satu impak yang memberansangkan dalam industri ini.Malangnya selepas persaannya Industri ini kian dianak tirikan.

Ketika itu masyarakat Malaysia seolah olah dikejutkan dengan satu gelombang baru.Pertanian adalah Perniagaan.Muncullah usahawan muda dalam bidang ini.Mereka terdiri dari pada golongan berpelajaran tinggi.Kaedah PEMASARAN mereka dengan menggunakan ICT ,seperti laman web,blog sms dan lain lain kaedah ICT.

Ketika itu muncul ratusan laman blog Penternakan dan Pertanian.Ruang Forum dibuka bagi membincangkan masalah-masalah yang dihadapi.Kebanyakan web dan blog memaparkan "backlink" atau pautan kepada web dan blog yang lain.Maka luaslah jaringan perniagaan.

Kini keadaan kembali tenang.Laman web dan blog tidak dikemas kini lagi.Adakah mungkin mereka telah KECUNDANG di arena yang menjanjikan 9/10 ekonomi ini ?
Jawapannya mudah.....salah percaturan atau "lack of strtegy".

Dalam dunia perniagaan strategi sangat memainkan peranan.Pengurusan pentadbiran yang cekap di tambah pengurusan kewangan yang berhemah adalah punca kejayaan.Bagi mengekalkan kejayaan yang berterusan STRATEGI PEMASARAN memainkan peranan yang besar.

Kebiasaan usahawan Melayu amat berkira dalam mengeluarkan belanja untuk promosi.Perasaan rendah diri yang tak bertempat,seperti menghulurkan "Bisnes Kad" kepada kenalan amat merugikan mereka.Mereka terlepas pandang,dimana "Bisnes Kad" itu memainkan peranan dalam mempromosikan perniagaan.

Pecaturan dalam memulakan perniagaan selalunya salah.Apa yang sepatutnya dilakukan tidak dolaksanakan.Mereka tercicir dalam membuat keputusan yang betul."Frist Important Prioroty" atau perkara utama yang perlu didahulukan,juga kabur dalam gambaran pemikiran.

Umpanya merekan ingin menjadi PENTERNAK,perkara yang penting bergelar penternak adal;ah memiliki TERNAKAN bukan KANDANG yang High Class.Disini penternak memilih membina kandang dengan belanja 50% dari kapital atau modal.Baki 30% untuk ternakan dan 10% alatan dan 10% makanan.

Sepatutnya binatang ternakan yang perlu diutamakan.Kandang dan alatan adalah keperluar bukan keutamaan.Dalam memilih ternakan,mereka kekadang memilih baka-baka yang berjenama tinggi.Seratus peratus binatang berjenama diisikan dalam kandang.Mereka terlepas pandang dalam soal PEMASARAN.Mereka tercicir dalam mengenal pasti siapa PEMBELI majorati ? Samaada PEMBELI mereka banyak kepada PEMBAKA atau banyak kepada "PEMAKAN" (beli untuk dimakan).

Apa yang perlu kepada bakal penternak adalah mengenal pasti siapa PELANGGAN kita.Jangan kita membayangkan pelanggan kita.Kita harus menkaji SIAPA pelanggan kita?
Mengenal pasti siapa PELANGGAN kita adalah perkara yang PENTING dan PERLU DIUTAMAKAN.
Kata pepatah "tak kenal maka tak cinta."

Read more...

HALALAN THOYYIBAH

Read more...

FARM BISNES TALK SIRI 6

SALAM PENTERNAKAN

APA KATA MEREKA SELEPAS MENGHADIRI "FARM BISNESS TALK" ANJURAN LADANG TERNAKAN ULU YAM..?




SELAIN DARI PENERANGAN DAN BAHAN BACAAN ATAU NOTA YANG DIBERIKAN PADAT,"FARM BISNES TALK" ADALAH TEKNIK LATIHAN SAMBIL BELAJAR DI LADANG.PESERTA DAPAT MENYAKSIKAN TERUS TERNAKAN DAN AKTIVITI DI LADANG.

PERBINCANGAN HATI KE HATI DAN MELUASKAN JARINGAN PERNIAGAAN.NASIHAT DAN TUNJUK AJAR YANG TELUS DAN IKHLAS BAGI MEMASTIKAN PESERTA @ RAKAN TERNAK MEMULAKAN PERNIAGAAN DENGAN LANGKAH YANG BETUL DAN SELAMAT.

JUMLAH PESERTA YANG MINIMUM.MAKSIMUN PESERTA ADALAH 10 ORANG.JUMLAH PESERTA DIHADKAN BERTUJUAN MEMUDAHKAN PENYAMPAIAN DAN PERBINCANGAN.PESERTA MEMPUNYAI BANYAK RUANG MENDAPAT ILMU YANG DIPETURUNKAN.







PIHAK LADANG TERNAKAN MENGUCAPKAN RIBUAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA PESERTA DARI SIRI 1 HINGGA SIRI KE 6.KAMI MENDOAKAN KEJAYAAN ANDA.SEKIRANYA MENGHADAPI MASALAH SILA HUBUNGI LADANG TERNAKAN ULU YAM.

KEPADA YANG BERMINAT SILA HUBUNGI LADANG TERNAKAN ULU YAM

Read more...

About This Blog

Blog Ladang Ulu Yam dibina sejak 2007
Sila hubungi uluyamfarm@gmail.com
019 2195589 or 012-3770445

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP