LTU

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA SEMUA PEMBACA BLOG LTU...MUSIM QURBAN BERMULA..SILA SINGGAH KE LADANG TERNAKAN ULU YAM UNTUK MELIHAT SENDIRI TERNAKAN KAMI ATAU HUBUNGI 0192195589 Puan Zaitun OR En Sidek 012-3770445

FORUM PENTERNAKAN


FORUM PENTERNAKAN

KEPADA SEMUA PENTERNAK DAN BAKAL PENTERNAK,PELAJAR,DAN SEMUA PEMBACA BUDIMAN.SEKIRANYA ANDA INGIN BERKONGSI ILMU TENTANG PENTERNAKAN DAN PERTANIAN SILA LAYARI http://forum.jutawantani.com/ ATAU KLIK DISINI FORUM JUTAWAN TANI

Read more...

Selamat Hari Raya Korban

MASJID TERAPUNG PULAU PINANG
MASJID NEGERI PULAU PINANG
Kepada semua umat Islam,Selamat Hari Raya Korban.Gambar ini diambil pada bulan November 2007.Sekiranya anda datang ke PENANG jangan ingat NASI KANDAR aja.Dua tempat yang wajib dilawati di PENANG.Masjid Negeri terletak berhampiran Jalan Ke Bukit Bendera (Jalan Masjid Negeri).Manakala Masjid Terapung pula di Jalan Batu Feringgi.
Kedua-dua Masjid ini sangat indah dan begitu tenang sekali.

Read more...

LEMBU UNTUK AQIQAH DAN KORBAN


CLICK ON PICTURE TO SEE MORE
Lembu Korban
Terdapat baka Brahman,Freshian Sawiha,Local India Dairy dan KK tersedia untuk di korban dan Aqiqah.Sila hubungi abg Sidek 012-3770445 atau kak cik 019-2195589
harga boleh dirundingkan

Read more...

KUIZ RAWATAN PERUBATAN




SEKIRANYA ANDA PENGUNJUNG BLOG YANG KERAP MEMBERI ULASAN TENTANG SESEBUAH ARTIKEL YANG DITULIS OLEH PEMILIKNYA,KINI ANDA BOLEH MENGASAH BAKAT PENULISAN ANDA MENGULAS DAN MEMBERI KOMEN ATAU PENDAPAT ANDA.SEKIRANYA ANDA BERTUAH DAN TERPILIH SEBAGAI PEMENANG ANDA AKAN DIBERI GANJARAN SAGUHATI.SILA LAYARI BLOG RAWATAN PERUBATAN DENGAN KLIK DISINI.SIAPA TAHU HARI INI TUAH ANDA.SEKIRANYA TIDAK BERNASIB BAIK TAPI ANDA TIDAK AKAN RUGI APA-APA KERANA ANDA DIHIDANGKAN DENGAN PERBAGAI ILMU PENGETAHUAN TENTANG KESIHATAN.ANDA JUGA BOLEH MENDAPAT KHIMAT NASIHAT SECARA PERCUMA DENGAN MENGAJUKAN PERMASALAHAN YANG BERKAITAN DI CBOX.PERMASALAHAN ANDA AKAN DIJAWAB OLEH PAKAR DALAM BIDANG PERUBATAN.ANDA JUGA BOLEH TERUS KE ALAMAT BERIKUT UNTUK TEMU JANJI DENGAN BELIAU

Dr. Ariffaizal Bin Mohd Nor Ariffin
Pusat Rawatan Colour Vibration Therapy CVT
No 14 Lebuh Wira Jaya, Taman Rapat Setia Baru,
31350 Ipoh, Perak

Tel / SMS: 012-4008972

APA DI TUNGGU LAGI SILA LAYARI BLOG RAWATAN PERUBATAN DENGAN KLIK DISINI

IKUT SELANJUTNYA ........

Setiap kali anda memberi komen dan membuat ulasan mengenai sesuatu post yang ditulis oleh seseorang, adakah ia memberikan sesuatu pulangan kepada anda? Mungkin ada sekadar dihargai dengan ucapan terima kasih, itu pun sekiranya blogger asal post tersebut berjaya menjejaki anda.

Tetapi kini anda bukan sahaja akan mendapat ucapan terima kasih yang tidak ternilai malah boleh mendapat bayaran yang agak lumayan daripada penganjur blog!


MAKLUMAT LANJUT SILA LAYARI Sila Klik disini RAWATAN PERUBATAN.

Read more...

Karya Terbaru Azizi Hj Abdullah



Karya Terbaru Azizi Hj Abdullah

'Memoir Seorang Guru diwarnai dengan pelbagai gejolak rasa yang menyentuh perasaan. Padat dengan mesej yang tersirat untuk dijadikan renungan bersama'.


Membaca 'Memoir Seorang Guru' novel terbaru Azizi Hj Abdullah, terbitan Alaf21, anda akan merasa kebencian disebalik kedegilan murid. Anda akan merasa keras hati seorang guru disebalik lemah lembut muridnya.

Anda akan merasa kata-kata keras, di sebalik kemanjaan murid. Anda akan menemui kekasaran di sebalik lemah lembut murid. Tetapi diakhirnya anda akan temui dialah yang memiliki kasih sayang melalui doa dan harapan, sehingga anda akan mengalir air mata dan berkata; begitukah guru kami.

Disyorkan, semua bekas murid penulis novel ini memiliki dan membacanya kerana di situ terhimpun kasih sayangnya dan kejayaan murid-muridnya dalam bidang kerani, jururawat, doktor, peniaga, penternak, petani, peguam, majestrit dan korporat.Itulah doa dan jasa seorang guru. Anda akan membaca pada akhir novel ini bersama lelehan air mata kerana bangga.

-Bekas Murid.



Ikuti ceritanya......"saya ABDUL HALIM OTHMAN,murid yang tidak pernah dibenci dan dijerkah,mahupun dijentik oleh guru ini.Kerana itu saya menjadi cemburu .Saya cemburu kerana kawan-kawan saya dijerkah dan dibenci kerana berkelakuan buruk.......................aku mencari cari murid ini tinggal dimana,anak siapa.Malangna,usia tua ini tidak mampu mengingatinya.
"Ustaz saya sekarang menjadi Usahawan ternakan lembu,lembu daging,lembu susu,kambing dan sayur-sayuran,"katanya dengan bangga."Saya tak belajar tinggi.....................

KELUARAN ALAF 21
Harga RM13.00

atau layari http://aziziabdullah.blogspot.com/ untuk keterangan lanjut

Read more...

TENDER

IKLAN
KLIK UNTUK BESARKAN

SEKIRANYA ANDA MEMOHON TENDER INI DAN INGIN MENCARI LEMBU,KAMI SEDIA MEMBANTU ANDA.KAMI BOLEH MEMENUHI SEMUA PERMINTAAN YANG TERDAPAT DALAM TENDER ITU.

SILA HUBUNGI ABANG SIDEK 012-3770445 ATAU KAK CIK 019-2195589
EMAIL zaitunn@tm.net.my

Read more...

JAMNABARI UNTUK DIJUAL


Click On Picture To See More
JAMNABARI UNTUK DIJUAL

Sesiapa yang berminat dengan Jamnabari...sila hubungi kak cik 019-2195589 atau abg Sidek 012-3770445 Ladang Ulu Yam memiliki 72 ekor Jamnabari Jantan Dan Betina

Read more...

LOKASI KAMI CUKUP MUDAH


KALAU NAK BAGI BESAQ-KLIK KAT ATAS MAP TU


LOKASI KAMI CUKUP MUDAH

Cerita cam ni.Kalau hampa mai dari KL,
hampa pi kat KL CENTRAL beli tiket KOMUTER KE RAWANG,
hampa habaq kat budak jual tiket nak terus ke BATANG KALI
HAMPA BAYAR RM4.90.Pastu hampa pi kat platfom no.4
Bila komuter mai hampa naik,nak pesan kat hampa,bediri di
belakang garisan kuning,tunggu sampai komuter berenti.
Tunggu sampai pintu terbuka,kemudian bagi orang habis turun.
Jangan berebut,kalau ya pun nak mai Ulu Yam beli lembu dan
kambing jangan jadi cam depa...hahahaha.

Perjalanan ambil masa 30minit sampai ke Rawang,pastu turun komuter
ambil komuter yang nak pi ke utara atau RASA.Hampa kena pi platfom 2
lintas kod atas,naik jejambat,jangan dok terpa,belasak lintas kat
rel.Bahaya tau.Lagi satu nak habaq,kat atas komuter jangan la dok sombong,
belagak,dan pura-pura lena.Nampak orang tua-tua,OKU,perempuan hamil dan yang
sepatutnya,hampa bagi la depa duduk.Jangan buat serupa ADLIN.

Dari RAWANG ke Batang Kali ambil masa 15minit.Dari stesen Komuter tu ambil masa 10minit
bejalan kaki ke Ladang Ternakan Ulu Yam.Dekat saja kan.Kalau hampa malas berjalan hampa
talipon saja aku.Aku nanti mai ambik dengan motor,kalau sorang.Tapi kalau lebih aku nanti
bawa lori mai ambik hampa.

Kalau hampa minat pancing atau mengail ikan bawa la fishing rod sama.Jangan lupa bawa umpan
Kat sini tak dak umpan.Yang ada tahi lembu dan kambing aja.Dengar kata,yang depa dok pancing
yang naik banyak mata kail tapi kekadang toman,haruan dan lain lain lagi.Kalau hampa nak tido
hampa jangan lupa bawa khemah.

OK dah faham ka?Kalau tak tau juga,hampa talipon aja aku.Aku akan mai ambik hampa.

Read more...

KAMI DISINI




Terletak Lot 821, Batu 30, Jalan Ulu Yam Lama,44300 Batang Kali.Berhampiran dengan bandar Rawang atau 45 minit perjalanan dari Kuala Lumpur.Kedudukan berhampiran simpang Ke Genting Hingland.

Read more...

TERAPI KAMBING


Kambing sering dikaitkan dengan penyakit darah tinggi. Tetapi hakikat sebenarnya banyak sungguh manfaat, khasiat dan kesan daripada kambing sama ada memakan dagingnya atau digembala sehingga ia digelar terapi kambing.

Pengurai Kolestrol Tepu

Salah satu bahan yang terdapat dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi dan obesiti ialah kolestrol daripada sumber seperti berikut;

1.
Kolestrol daripada minyak tumbuhan seperti minyak sawit, minyak bunga matahari, minyak soya, minyak jagung dan sebagainya.
2.
Kolestrol daging lembu.
3.
Kolestrol tepu daripada makanan laut (kecuali ikan) iaitu sotong, udang, ketam, kerang, siput.
4.
Kolestrol tepu daripada organ dalaman haiwan seperti hati, limpa, perut, usus, dan organ-organ lain seperti telinga, lidah, mata, dan sebagainya.
5.
Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti oleh kolestrol tumbuhan seperti keropok lekor, tauhu goreng, taugeh goreng, telur goreng (bahagian kuning telurnya) dan sebagainya.
6.
Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti oleh sodium (garam pengawit) seperti daging berger.
7.
Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti Vitamin C seperti daging yang diperah limau atau mengambil herba chitosan (herba slimming) atau kuah laksa yang diperah limau atau amalan meminum jus oren setelah mengambil makanan tinggi protein.
8.
Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti karbon seperti ikan bakar, sate atau daging panggang.Ikuti Cerita Selanjutnya Di Blog Dr Ariif Faizal.


------------------------------------------------------------------------------------------------

Kambing sering dikaitkan dengan penyakit darah tinggi. Tetapi hakikat sebenarnya banyak sungguh manfaat, khasiat dan kesan daripada kambing sama ada memakan dagingnya atau digembala sehingga ia digelar terapi kambing.

Pengurai Kolestrol Tepu
Salah satu bahan yang terdapat dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi dan obesiti ialah kolestrol daripada sumber seperti berikut;

-Kolestrol daripada minyak tumbuhan seperti minyak sawit, minyak bunga matahari, minyak soya, minyak jagung dan sebagainya.
-Kolestrol daging lembu.
-Kolestrol tepu daripada makanan laut (kecuali ikan) iaitu sotong, udang, ketam, kerang, siput.
-Kolestrol tepu daripada organ dalaman haiwan seperti hati, limpa, perut, usus, dan organ- organ lain seperti telinga, lidah, mata, dan sebagainya.
-Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti oleh kolestrol tumbuhan seperti keropok lekor, tauhu goreng, taugeh goreng, telur goreng (bahagian kuning telurnya) dan sebagainya.
-Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti oleh sodium (garam pengawit) seperti daging berger.
-Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti Vitamin C seperti daging yang diperah limau atau mengambil herba chitosan (herba slimming) atau kuah laksa yang diperah limau atau amalan meminum jus oren setelah mengambil makanan tinggi protein.
-Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti karbon seperti ikan bakar, sate atau daging panggang.

Daging kambing tidak memiliki protein yang tinggi, oleh itu ia terkecuali daripada membentuk sebarang ikatan kolestrol akibat amalan pemakanan seperti yang dinyatakan di atas.
Ikatan kolestrol tepu boleh dicegah sekiranya terdapat Omega 3 di dalam darah, tetapi Omega 3 tidak mampu mengurai kolestrol yang telah terbentuk. Kolestrol yang terbentuk dalam badan tidak boleh diurai melainkan ia hanya boleh diurai dengan kolestrol kambing sahaja.
Vitamin C dan chitosan yang digunakan untuk menyelaputi protein akan mengakibatkan pembentukan kolestrol yang lebih bahaya sekiranya ia diserap oleh darah. Kandungan kolestrol tepu jenis ini sekiranya terdapat banyak dalam darah akan mengakibatkan masalah jantung.
Sodium (sejenis garam) yang digunakan untuk mengawit daging serta untuk menyedapkan rasa daging akan membentuk kolestrol tepu yang halus. Biasanya kaedah ini digunakan untuk membuat daging berger. Selain itu memakan makanan yang tinggi protein yang dicampurkan dengan perasa makanan seperti Mono Sodium Glitumat (MSG) juga akan membentuk kolestrol tepu yang sangat halus. Ia boleh dipam naik ke bahagian otak dan sekiranya tersekat, ia akan menyebabkan strok.

Pencegah Penyakit Darah Tinggi Dan Obesiti
Kolestrol kambing boleh menguraikan kolestrol dalam darah punca kepada penyakit darah tinggi. Kolestrol kambing yang menguraikan darah yang tercemar dengan kolestrol tepu akan menebabkan isipadu darah meningkat. Pesakit darah tinggi yang mengambil daging kambing akan mengalami gejala penguraian akibat peningkatan isipadu darah seperti pening.
Walaupun daging kambing bertindak sebagai pengurai protein yang terbaik, tetapi pesakit darah tinggi yang tidak tahan dengan kesan pembongkaran penguraian ini dinasihatkan agar tidak mengambil daging kambing sebagai terapi. Tetapi bagi mereka yang tidak mengalami masalah tekanan darah tinggi dinasihatkan agar mengamalkan pemakanan daging kambing untuk mengelakkan penyakit darah tinggi.
Kolestrol yang gagal dicerna oleh hati akan disimpan dalam bentuk lemak di bawah permukaan kulit. Dalam jumlah yang banyak ia akan menyebabkan masalah obesiti (kegemukan). Pesakit obesiti yang mengambil daging kambing akan mengalami masalah tekanan darah yang tidak stabil dan turut mengalami pening kepala akibat kesan pembongkaran kolestrol tepu oleh kolestrol kambing. Selain itu, daging kambing akan membakar lemak yang berlebihan dalam badan. Kesan pembakaran lemak akan mengakibatkan gejala pembongkaran seperti panas badan, berpeluh dan telinga berdengung.

Mencantikkan Kulit
Dalam daging kambing turut terdapat Vitamin C semulajadi yang tidak teroksida. Vitamin C tidak teroksida amat penting untuk pembinaan dan ketahanan sel kulit. Vitamin C yang tidak teroksida akan menyeimbangkan dan mengurangkan bebanan fungsi hempedu dan mencantikkan kulit.
Pengambilan protein tinggi yang berlebihan akan menyebabkan ia tersimpan di bahagian bawah kulit akan mudah teroksida dan bertindak balas dengan sel kulit untuk membentuk tenaga. Proses ini akan menyebabkan kulit kelihatan hangus dan gelap sekiranya berjemur di bawah sinaran matahari. Vitamin C daripada daging kambing akan memberi lebih ketahanan terhadap kulit daripada bertindak balas terhadap protein yang terkena cahaya matahari.
Mengamalkan memakan daging kambing adalah salah satu cara semula jadi untuk mendapatkan kulit yang putih dan cantik.

Meningkatkan Rasa Kasih Sayang Dan Kegembiraan
Sistem darah (NW18) berkaitan dengan kawasan Thalamus (NW3). Thalamus berfungsi menjaga kasih sayang. Sistem darah yang sihat dan kuat akan memastikan bahagian Thalamus juga kuat dan membantu mewujudkan perasaan kasih sayang.
Jantung yang menerima kolestrol daging kambing akan lebih lembut dan lancar pergerakannya. Jantung yang lembut akan mewujudkan perasaan yang gembira. Jantung yang lancar pergerakannya akan mudah tersentuh dan terpesona dengan sesuatu yang mengusik perasaannya. Oleh itu ia akan membahagiakan dan mewujudkan perasaan kecintaan.
Mereka yang mengamalakan memakan daging kambing akan merasa tenang dan gembira dan mudah merasa getaran kasih sayang. Sekiranya anda menghadapi masalah sukar merasai nikmat kasih sayang dan getaran kecintaan, silalah amalkan memakan daging kambing.

Sumber Penjanaan EQ(Emotional Quotient)
Selain kolestrol pengurai dan Vitamin C, kambing juga mempunyai mineral ringan yang amat baik untuk pembentukan sel hati, merangsang rembesan hormon daripada Kelenjar Pineal (NW1), Kelenjar Pitutary (NW2), Hati (NW12), Hempedu (NW14), Pankreas(NW15), Kelenjar Adrenal (NW13) serta hormon pembiakkan ovari dan testis (NW16).
Tindak balas logam ringan terhadap keseimbangan hormon dalam badan akan membantu meningkatkan tahap kematangan dan penghayatan seseorang. Mengamalkan memakan daging dan meminum susu kambing akan menjadikan pemikiran bertambah pantas, tajam dan tahap ingatan meningkat. Ketika itu penghayatan dan kematangan akan terbentuk dengan matap atau disebut emotional quotient EQ.
Sekiranya anda mahu anak-anak menjadi bijak insya Allah, amalkan memakan daging kambing atau meminum susu kambing.

Antibiotik Semulajadi
Semua haiwan mengeluarkan peluh yang berbau. Bau ini sebenarnya ialah hormon yang betindak sebagai antibiotik untuk mencegah penyakit. Daging kambing tidak rosak walaupun tidak disimpan dalam peti sejuk kerana penghasilan hormon ini.
Mengamalkan memakan daging kambing dapat menguatkan antibiotik semula jadi tubuh. Mereka yang kerap memakan daging kambing akan terhindar daripada penyakit berjangkitan seperti demam dan selsema.
Pengembala kambing tidak akan berbau badannya terutama di bahagian ketiak jika kerap berkada di kandang kambing. Mereka yang mengalami masalah ketiak hangit boleh merawat penyakit tersebut dengan mencuba mengembala kambing.

Pengaruh Karektor
Setiap makanan yang kita makan tidak kira sama ada daging atau tumbuhan akan mempengaruhi karektor kerana di dalam makanan yang bersifat organik tersebut turut terdapat DNA dan RNA yang bersenyawa dengan sel tubuh badan kita untuk memberikan sesuatu manfaat.
Makan dalam bentuk sayuran akan mempengaruhi sifat enzim manakala makanan dalam bentuk daging akan mempengaruhi sifat karektor organ. Contohnya cendawan yang bersifat parasit, bertindak menyerap tenaga yang tidak baik daripada badan seperti tenaga kanser. Tetapi mengambilan cendawan yang berlebihan akan menebabkan badan menjadi letih kerana kita kehilangan tenaga. Contoh haiwan pula, misalnya sotong suka mengkaji dan mencuba perkara baru. Di dalam laut sotong bersifat suka mencuba dan kekuatan ingin tahu yang tinggi walaupun memahami ia seuatu yang mudarat. Mereka yang mengamalkan memakan sotong dalam jumlah yang banyak akan bersifat kuat ingin mencuba sesuatu yang tidak pernah dilakukan walaupun mengetahui ia bahaya. Contoh percubaan bahaya sotong ialah gemar meneroka atau masuk ke tempat baru, suka memakan umpan candat secara beramai-ramai. Contoh ayam ialah haiwan ini terlalu kuat cemburu, mengamalkan memakan daging ayam dengan kerap akan menjadikan diri kuat cemburu yang melulu. Daging khinzir pula adalah sebaliknya iaitu tidak tahu rasa cemburu atau malu. Pesakit diabitis yang mengambil insulin (semua insulin berasal daripada insulin khinzir) sudah tidak ada rasa cemburu lagi, sedangkan ketika perngkat awal menghidap penyakit diabitis, tahap cemburunya amat melampau.

Karektor Kambing
Kambing mempunyai karektor seperti berikut;
-Tegas.
-Berpendirian.
-Matang.
-Berani kerana benar, berani menegakkan keadilan dan kebenaran.
-Memahami arahan.
-Gembira dan tahap kecintaan yang tinggi.
-Tinggi EQ (emotional quotient).
-Kadar instinct, intuisi, naluri dan gerak rasa yang tinggi.
-Tersenyum.

Ketegasan kambing dapat dilihat dengan membuat percubaan menarik dan menolaknya. Contohnya kambing yang diikat lehernya dengan tali, apabila ditarik dia akan tegap dan mengundur untuk melawan tarikkan. Jika kita menolak badannya ke belakang, dia akan melawan dan seperti hendak mara ke hadapan. Jika kita berada di sisinya, cuba tolak ke tepi sebelah sana, dia akan rapat ke kita. Jika kita tarik ke arah kita, dia akan menjauhkan kita. Maksudnya apabila kambing berdiri, dia berdiri dengan tegap dan tegas.
Kambing hanya akan bergerak jika diberi arahan dengan ikhlas. Kita boleh arahkan kambing masuk atau keluar kandang, balik ke kandang, jangan makan pokok bunga atau tanaman orang lain, jangan merayau jauh-jauh dan sebagainya. Arahan perlulah berserta dengan hati yang ikhlas dan penuh kasih sayang, insya Allah memerihara kambing amatlah menyeronokkan.
Dakwaan yang menyatakan mengembala kambing menguji kesabaran atau mendidik supaya menjadi seorang yang penyabar rasanya kurang tepat. Kenyataan yang tepat ialah mengembala kambing akan meningkatkan rasa kecintaan, kegembiraan, kepuasan dan penghayatan yang tinggi di samping menjana EQ yang tinggi. Pengalaman sebenar hanya dapat dirasai jika kita mengembala kambing itu sendiri.

Rahsia Janggut Dan Senyuman
Semua kambing berjanggut dan sentiasa tersenyum. Janggut mempunayi banyak rahsia. Salah satunya ialah janggut menyimpan rahsia persahabatan. Bermaksud, mereka yang berjanggut mempunyai kesetiaan dalam persahabatan yang tulus dan ikhlas, bersatu dan bekerjasama dalam kumpulan serta tidak mengkhianati sahabat.
Senyuman ialah rahsia konduktor (dalam bentuk gelombang visual boleh lihat) yang akan mengalirkan kalam hati melalui rasa kasih sayang. Aliran rasa kasih sayang ini akan melancarkan pematuhan gerakan tenaga dalam falsafah Hukum Keseimbangan.
Senyuman ialah satu ciri facial therapy yang akan merawat pelbagai penyakit. Oleh itu, kambing ialah sejenis haiwan yang mempunyai tahap kesihatan yang tinggi dan boleh membekalkan daging yang bersih dan selamat daripada sebarang jenis jangkitan.

Rawatan Penyakit Darah Tinggi
Pesakit darah tinggi dinasihatkan agar tetap mengambil kambing dalam proses merawat penyakit darah tinggi sebegai ketahanan tubuh untuk mengelakkan penyakit ini berulang kembali.
Sebelum mengambil daging kambing, pesakit dinasikatkan agar mendapatkan rawatan untuk Darah NW18 dan Thalamus NW3. Rawatan terbaik untuk menstabil dan menguatkan darah daripada penyakit darah tinggi ialah dengan pengambilan formula Basic Energy, insya Allah.
Semoga anda bergembira dengan maklumat yang diberikan. Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau untuk mendapatkan khidmat rawatan alternatif Colour Vibration Therapy untuk merawat penyakit darah tinggi atau sebarang jenis penyakit termasuk yang kronik, kritikal atau yang dianggap tiada harapan untuk sembuh yang merangkumi peringkat spiritual, mental, emosi dan fizikal, sila hubungi saya. Insya Allah kita ikhtiar dengan sedaya upaya;

Di petik dari;
Dr. Ariffaizal Bin Mohd Nor Ariffin
Pusat Rawatan Colour Vibration
Therapy CVT
No 14 Lebuh Wira Jaya,
Taman Rapat Setia Baru
31350 Ipoh, Perak

Read more...

FIKIR-FIKIRKAN

EMAIL PALSU.HARAP KITA TIDAK TERPEDAYA.DISAHKAN OLEH Dr Ali Mahmood UKM,Baca Komen beliau.TERIMA KASIH BANYAK BANYAK DR ALI MAHMOOD .SEMOGA ALLAH MEMBERI RAHMAT DAN KEBERKATAN PADA DR.Semoga DR boleh menjadi guru saya dan rakan rakan.


Assalamualaikum...
Mesti korang tkejut kan..neway, just bace dulu n evaluate it later...Allah
sahaja yang tahu kebenarannya.Bukti kebenaran Al Quran. Fenomena ini telah
disebut dalam Quran 1400 tahun dahulu dan 1999/2000 tahun gambar itu diambil
oleh NASA.]


a) Mengikut hadith umat Rasulullah akan hidup selama 1500 tahun... sekarang
sudah 1439 =426 + 13 tahun hijrah...daripada ini kita ketahui kita akan
bertahan dalam masa 61 tahun lagi..Jikalau ini benar, bumi akan kiamat
pada tahun 2066


b) Saintis telah menjumpai sebuah planet yang lebih kecil daripada bumi
yang menghala ke bumi.. Ia telah dianggarkan bahawa planet itu akan
melanggar bumi pada tahun 2014. Amerika akan cuba untuk menukarkan orbitnya
dengan menembaknya dengan sebuah roket... Dan saintis juga telah
menjumpai sebuah planet yang juga akan menghentam bumi... Ia dianggarkan akan
melanggar bumi dalam masa 60 tahun lagi.. Dan planet ini lebih besar
daripada bumi... Jikalau ini benar, dunia akan musnah pada tahun 2065....


c) Dan dikatakan kuasa Israel akan mencapai puncaknya pada tahun 2007...
Dan kuasanya akan jatuh semula dalam 14 tahun, iaitu tahun 2022, disebabkan
oleh penurunan semula Nabi Isa... . Dan hadith mengatakan bahawa Nabi Isa hanya
akan hidup selama 40 tahun dan dunia akan kiamat pada hari Nabi Isa wafat..
Jikalau ini benar dunia akan kiamat pada tahun 2062... Dianggarkan Bumi Akan
Kiamat Antara Tahun 2062-2066 Wallahu'alam...


Semua ini telah dikaji... Dan yang dipercayai paling tepat ialah hadith
yang mengatakan bahawa umat Rasulullah akan bertahan selama 1500 tahun... Kita
telah berada di bumi ini selama 1439 tahun... Cubalah anda kirakan sendiri...


Beribadatlah wahai umat Islam sekalian... Ini adalah antara
berpuluh-puluh artikel di internet yg seperti ini. Dan jangan tunggu artikel
seperti ini dikeluarkan baru kita nak buat amal. Benda ni dah diajar sejak
kita kecil lagi. Kiamat pasti tiba. hanya orang yang leka dengan dunia shj
yang akan rugi. berhibur tidak salah tapi jangan lupa apa yang disuruh oleh
Allah. Patuhi suruhan Allah dan tinggalkan yang mungkar. dan korang
jangan risaula..aman dunia akhirat..sama-sama kita doakan
kesejahteraan untuk semua umat Islam.


P/s : mmmm kalu rajin pass la kat kawan2 korang erk.. sian kawan2 korang
kalu tak tau ni...Wallahua'lam..(ni pun aku copy dr org..tak salah kalu ilmu
disebarluaskan..kan?

KIRIMAN : KAK WAN FARIDAH

Read more...

WAR MUSEUM PENANG


Click On Picture

WAR MUSEUM PENANG
The Beginnings…

Military Fortress On Top Of a Hill

Located south-east of PenangIsland is the mighty military fortress built in 1930’s by the British to protect the island from enemies. Situated on 20 acres of land, it is an integrated fortress constructed on what is now called Bukit Batu Maung. The British Royal Engineers and a work force comprises of local labourers blasted and dug into the hill to create a fort with underground military tunnels, intelligence and logistic center, halls, offices, ventilation shafts, canon firing bays, sleeping quarters, cook houses as well as medical infirmary.

Welcome To

The Fort Comes Alive

Relive an exciting adventure of the battle history, events and significant moments in Malaya during World War 2 and the life of British soldiers at Penang’s largest preserved fortress. Come face to face with the largest military operations complex in Malaysia, the base of the regiment or departmental corps where servicemen were trained. The war museum is about education, relic admiration and experiencing events of war. Whether you area visitor from overseas or a local resident, a soldier or a lay person, you will find something that will interest you: history, culture, military gadgets, artefacts and relics or the mere beauty of the fortress.

The Retreat

Relax and Unwind

After the tiring yet thrilling visit, take a rest at the seating area where the view is magnificent. Enjoy the existence of the many plants and animal life, fresh air and tranquil surrounding… there is a lot to discover and much to be hold.

Other Activities
- Night tour mystic adventure
- WW2 trench and jungle tracking- 100feet tunnel explore and submarine bay
- Dormitory / camp stay Team building
- Future activities and projectCare for Nature

Protecting Our Living ResourcesBe Friendly To the Museum
-take nothing but photographs-leave nothing but footprints
-do not bring pets, radio or bicycles into the museum
-do not smoke
-keep to dedicated walking paths

Friendly Tips
-dress in light clothing
-put on comfortable walking shoes
-wear a hat in non-bright colour
-bring binoculars, insect repellent, notebook and pen

WarMuseum shall not in any way be liable for any personal injury, loss or damage arising within its premises. Any first aid or medical treatment provided by war museum at its expense shall be discretionary and on a compassionate basis only. In no event shall the provision of such aid or medical treatment tantamount to an admission of liability by war museum for any injury sustained…

Read more...

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI


Dengan Rasa Rendah Diri.....
abghalim mengucapkan
Selamat Hari Raya
AIDIL FITRI
"kerana aku yang bersalah,
kalian maafkanlah kesalahan ku,
kerana akulah yang berdosa,
ya Allah ampunkan dosa"

Read more...

BERBANGGA:Kita dah ada ANGKASAWAN




Petikana dari blog:http://www.angkasawan.com.my/blog/index.php

Many asked me what kind of food am I bringing to space ? The followings are the menu that has been approved and will be brought up to the ISS.

Biryani Chicken
Satay Ayam
Rendang Tok
Sliced dried Mango
Banana rolls
Tempe
Ginger Jelly
Roselle Granola Bar
Kuih Raya Bangkit

Walaupun tak bawa kambing tapi kami tetap berbangga....akan datang kita rakan penternak akan sponser RENDANG KAMBING..insyaALLAH

Read more...

Livestock Asia Expo & Forum 2007


livestock asia expo & forum 2007

Messej ini kiriman sahabat saya suhaimi abd.rahim

Untuk Keterangan lanjut & borang sila layari www.livestockasia.com.

Read more...

RAKAN BARU KITA


Pasa hari ini seorang lagi rakan ternak melancarkan blognya.
Sila layari disini.
atau anda boleh cari link blog disisi kiri blog ni atas nama SERAMA KEDAH.

Kami mengucapkan SELAMAT DATANG ke dunia penternakan.
Semoga anda berjaya.

Read more...

MARI BERZAKAT

MARI BERZAKAT Copy And Paste Dari Blog Jai Bumi Farm..Ampun dan Maaf Jai.Mengambil tanpa kebenaran.Tapi arikel ini terlalu baik dan wajib dikongsi bersama dan semua umat Islam.Apapun terima kasih Jai Bumi Farm dengan artikel yang hebat ini

ZAKAT TERNAKAN

Zakat ternakan ialah zakat yang wajib dikeluarkan apabila sempurna syarat-syaratnya bagi semua pemilik haiwan ternakan yang wajib dikenakan zakat. Haiwan ternakan yang diwajibkan zakat adalah kambing, biri-biri, lembu, kerbau dan unta.

DALIL WAJIB ZAKAT TERNAKAN
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:"Daripada Muaz Ibnu Jabal, beliau berkata: Baginda Rasulullah SAW telah mengutus aku ke Yaman dan beliau memerintahkan aku dari setiap 40 ekor lembu, satu ekor lembu *musinnah (seekor lembu betina yang umurnya mencapi 3 tahun) dan dari tiap-tiap 30 ekor lembu, **tabi`, atau tabiah (satu ekor lembu jantan atau betina yang mencapai umur 2 tahun)."
(Riwayat Ibnu Majah)

* Musinnah: Lembu betina berumur 2 tahun lebih
** Tabi`: Lembu jantan berumur 1 tahun lebih

SYARAT WAJIB ZAKAT TERNAKAN
1. Islam
2. Sempurna milik
3. Merdeka
4. Cukup Nisab (Genap setahun)
5. Binatang ternakan yang tidak digunakan untuk bekerja seperti membajak sawah,menarik kereta dan sebagainya.

KETERANGAN
Binatang yang hendak dizakatkan hendaklah yang sempurna dan tidak cacat seperti hilang kaki atau tangan dan sebagainya. Ini berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud:"Dan janganlah kamu sengaja memilih yang buruk-buruk daripadanya lalu kamu dermakan atau jadikan pemberian zakat."
(Surah Al-Baqarah:267) Baca Selanjutnya Di Blog Jai Bumi Farm.

Read more...

Projek Inkubator Ternakan Ruminen

Kiriman:ISMAIL HAJI HASHIM

Projek tersebut terletak di Parit Kadir, Senggarang Batu Pahat, Johor. Hasil usahasama syarikat kami, E Digital Solutions dengan rakan niaga di sana. Syarikat kami merupakan pengimpot dan wakil pemasaran bahan bahan rujukan dari penerbit dari seluruh dunia. Kami mewakili kepentingan lebih dari 170 penerbit ternama dari seluruh dunia tak termasuk dari Malaysia. Minat saya yang mendalam terhadap ternakanlah yang mendorong saya menimba ilmu dengan mengikuti kursus2 dan seminar2 penternakan.

Rakan niaga kami merupakan bekas mahasiswa UM didalam khusus bidang pembiakan kambing. Nama jermasia adalah nama kambing yang kami biakkan di sana hasil kaji selidik UM lebih dari 30 tahun. Jermasia bermaksud baka kambing jantan Jerman dikacukkan dengan baka kambing katjang betina Malaysia, so dapatlah keturunan baka jermasia.

Kami tak nak berlumba lumba mengimpot baka boer atau jamnapari atau apa apa baka baka lain seperti orang lain. Biarlah mereka mencuba, kami usahakan apa yang dah ada di tempat kita. Mungkin tak ramai yang nak buat kajian tentang pembiakan kambing, baka boer memang bagus di AU, kat Malaysia nie mana ada baka tersebut yang dah boleh dibanggakan tahan penyakit. Kebanyakan pengimpot tak bawa baka yang baik, kebanyakannya bawa baka yang scrap, lalu kerajaan pun bayar jutaan ringgit sebagai subsidi dan geran untuk biakkan baka boer dan jamnapari scrap.

Projek kambing boer Pak Lah di Penang pun hampir nazak......

Untuk baka jamnapari pula, kalau nak jual sup tulang bolehlah ternak baka nie....daging tak banyak. Kalau dah ada boleh lah crosskan induk betina dengan baka lain untuk memendekkan dan membulatkan badan anak2 yang bakal lahir.

Ok berbalik pada projek inkubator ternakan ruminen (kambing dan bebiri) nie, sebenarnya saya dan rakan niaga bertujuan untuk membimbing bakal usahawan atau sesiapa saja yang berminat untuk memulakan bidang perniagaan ini dengan modal yang kecil. Kami sediakan segala kemudahan seperti induk betina, pejantan jermasia, perubatan, penjagaan, pekerja, sewa kandang, permanian beradas (a.i) dari baka jermasia untuk induk yang telah melahirkan anak peringkat kedua dan seterusnya. Bukan itu saja kami juga akan membeli balik anak anak kambing jantan dari peserta inkubator untuk dijadikan sajian makanan. Juga usaha bimbingan untuk menjadikan setiap peserta inkubator sebagai usahawan dan ahli perniagaan yang berjaya.

Kami jangkakan dalam masa 2 tahun setengah setiap peserta inkubator, insyaallah akan mendapat anak tidak kurang 50 ekor hasil dari sistem pembiakan yang kami jalankan berasaskan dari 10 ekor induk betina, ini tak termasuk anak anak yang lahir dari pusingan pertama atau kedua betina , yang telahpun melahirkan anak.

Jadi dengan bermodalkan hanya RM13,000.00 sahaja peserta inkubator akan mendapat induk betina sebanyak 10 ekor yang berharga RM10,000.00 sementara RM3000.00 (setiap bulan RM250.00 untuk 10 ekor induk x 12 bulan) untuk bayaran makanan, sewa kandang, gaji pekerja, perubatan, permanian beradas (a.i) dsbnya untuk tempoh setahun. Hasil anak yang lahir adalah kepunyaan mutlak peserta inkubator.

Bayaran tambahan untuk anak anak kambing yang lahir dan tak dijual hanya dikenakan kepada peserta inkubator setelah anak anak kambing tersebut berumur lebih 3 bulan dari tarikh kelahiran. Dalam masa kurang 3 bulan, makanan, tempat tinggal anak2 kambing tersebut adalah percuma. Kami mengalakkan supaya peserta inkubator menjual kesemua anak anak jantan dan menyimpan anak anak betina bagi tujuan pembiakan seterusnya.

Tiada bayaran tambahan kecuali bayaran insuran gerompok untuk mengelakkan kerugian akibat kematian dsbnya. Saya masih lagi mencari2 polisi yang boleh underwrites insuran gerompok nie.

Kami mengalu alukan bakal bakal usahawan atau sesiapa saja yang berminat untuk menyertai kami dalam Projek Inkubator Ternakan Ruminen (kambing dan bebiri). Kami lakukan pekara ini kerana ianya adalah fardhu kifayah keatas kami dan juga tuntutan Allah dan rasul, ternakan dan perniagaan adalah sunnah rasul.

Semuga Allah swt memberkati segala usaha kami didunia dan ahirat, amin.

Wassalam, Marhaban Ya Ramadhan Al Mubarak.

Ismail Haji Hashim
Pengarah Urusan
e Digital Solutions
9-1 Jalan 3/4C
Desa Melawati
53100 Kuala Lumpur

Tel: +603-4147-4879
Fax: +603-6186-4879
Mobile: +6012-631-2537
Email :
ismail.eds@myjaring.net
jermasia@yahoo.com

Read more...

LAGI ISLAM DIPERSENDAKAN



Ini kerja KAFIR dan Yahudi Lanatullah.
Semperna keberkatan RAMADHAN yang mulia ini
Marilah kita sama sama berdoa agar mereka yang
mempersendakan ISLAM dan Menindas umat ISLAM
mendapat pembalasan yang setimpal dari ALLAH swt.
AMIIN

Kiriman;Kak Wan Faridah

Read more...

JEMPUTAN JAMUAN AIDIL FITRI - JUTAWANTANI


JEMPUTAN DARI MYBOB

KAMI MENJEMPUT SEMUA KENALAN YANG MENGENALI KAMI UNTUK HADIR KE MAJLIS HARI RAYA DI KANDANG KAMI..KHASNYA RAKAN-RAKAN SEPERJUANGAN DIDALAM BIDANG INI. BAGI MEREKA YANG INGIN MENGETAHUI LEBIH LANJUT TENTANG PENTERNAKAN KAMBING BOER JUGA DIJEMPUT HADIR UNTUK MEMERIAHKAN MAJLIS INI KERANA SATU SESI DIALOG SECARA TERBUKA MENGENAI KAMBING BOER DIJALANKAN SEPANJANG MAJLIS.



ANTARA MENU YANG MEMERIAHKAN MAJLIS INI ADALAH KAMBING PANGGANG, AYAM BAKAR,LONTONG DAN KUIH/BISKUT RAYA..

TEMPAT: BUKIT BADONG, IJOK.

(3 KILOMETER DARI SIMPANG PEKAN IJOK)

TARIKH DAN MASA: 27/10/2007, JAM 12 TENGAHARI

SILA HUBUNGI UNTUK PENGESAHAN DAN PETANYAAN:

YUZALEE(JOE) 017-6796667

Bob@Mybob 012-2028724

http://jutawantani.wordpress.com
@@@@@@SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI@@@@@@
________________________________________

Read more...

SERAMA KEDAH

Serama Kedah
Klik pada gambar untuk melihat gambar seterusnya


Ramadan yang penuh berkat ini saya telah ditemukan dengan seorang lagi rakan penternak yang baru.Beliau bersama dua lagi saudaranya menunggu saya di Petronas Taman Selasih Kulim.Dalam pukul 10pagi saya sampai disana dan kami bersama sama bertolak ke Ladang Ulu Yam.Yusri atau SERAMA KEDAH memandu kereta dengan berhati hati.Had laju yang ditetapkan tidak pula dilanggari.Itulah ciri ciri orang orang orang yang berjaya berdisplin dan patuh pada undang undang.

Dalam perjalanan ke sana,abghalim sempat juga jual ubat dan letupkan beratus biji bom…..hahahahaha bagi mengelakkan kebosanan.Bercerita kami tentang pengalaman hidup.Selepas melalui perjalanan yang panjang kami pun sampai di Ladang Ulu Yam.

Abang Sidek dan Kak Cik sedia menanti kedatangan kami.Kami dibawa masuk ke pejabat operasi Ladang Ulu Yam dan taklimat di beri oleh abang Sidek.Pada masa taklimat diberi saya tiada disana…maklumlah dah sebulan tak datang ,banyak perkara yang harus saya selesaikan.

SERAMA KEDAH and the gang dibawa menijau keseluruhan Ladang Ulu Yam yang luas melebihi 30 ekar itu.Penat jugalah mereka berjalan,dah la bulan puasa.Mereka diterangkan cara cara prosss memerah susu lembu.Kesempatan itu juga telah diambil oleh SERAMA KEDAH untuk merakamkan gambar gambar untuk membuat rujukan.

Setelah meninjau ladang,perbincangan pembelian lembu pun diadakan.Serama Kedah bercadang membeli 4 ekor lembu tenusu yang siap sedia untuk diperah.
Penghantaran akan dibuat pada hujung minggu ini.Harapan Ladang Ulu Yam pada SERAMA KEDAH agar dia akan berjaya.InsyaAllah sekiranya ada masalah jangan segan silu menghubungi pihak kami terutama Abg Sidek (Master In Lembu and Kambing) .

Read more...

KEPADA OTAI DAN SIFU : TOLONG JAWAB SOALAN INI

KEPADA OTAI DAN SIFU : TOLONG JAWAB SOALAN INI

MENGUNAKAN SEMULA SISA TANAMAN (BATANG) JAGUNG UNTUK MAKANAN (SILAJ)
TERNAKAN LEMBU PEDAGING
PROSES MEMBUAT SILAJ BATANG JAGUNG (100 KG)
Batang jagung segar dicincang

Masuk dan memampatkan
Kedalam bekas kedap udara

Siram dengan larutan
Garam 1kg.+ UREA 1/2 kg.
Molases 1kg. + Air 4 liter

Tutup rapat
(Kedap udara)

Peram selama 21 hari

silaj
Panduan ini saya perolihi dari laman blok penternakan.

Saya ade beberape soalan yang hendak diajukan:

1) sekiranya silaj napier adakah perlu untuk siram dengan larutan garam+urea+molases+air seperti pembikinan silaj batang jagung manis di atas?

2) Sekiranya perlu, bolehkah saudara memberi panduan proses membuat silaj rumput napier di dalam tong silo mengikut acuan saudara?

3) Saya terbaca satu artikal tentang mesin pemampatan rumput untuk membuat silaj yang direkacipta oleh jph. Berdasarkan pengalaman, bolehkan abg halim ceritakan kaedah lain yang abg halim gunakan untuk memanpatkan napier di dalam tong silo.?

Saya Izwan Salleh, menetap di Pahang.berminat dengan industri ternakan kambing dan sekarang sedang mencari ilmu berkaitan dengan ternakan kambing ni. Kerjasama dari pihak saudara amat2 saya hargai sekian/0196097606

Read more...

ANKARA SYAITAN BERTOPENGKAN MANUSIA



Bagaimana kalau ini terjadi pada keluarga kita.....Awasi pergerakan anak anak kita dan jangan biarkan mereka bersendirian.

Malaysia sekali lagi digemparkan dengan penemuan mayat kanak-kanak dalam beg sukan di PJS 1, Petaling Jaya.Mayat kanak-kanak berusia lingkungan lapan hingga 10 tahun itu yang ditemui dalam keadaan menyayat hati dengan kesan ‘sula’ menggunakan terung dan timun di kemaluannya....

Perbuatan itu dipercayai dilakukan individu bertopeng syaitan dan langsung tidak mempunyai belas kasihan terhadap manusia.Lebih menyayat hati, kedua-dua kaki kanak-kanak tidak berdosa itu dilipat ke dada sebelum disumbat ke dalam beg sukan dan ditinggalkan di tepi tangga kedai tiga tingkat di PJS 1/48, PJS 1, yang menempatkan sebuah syarikat pengedaran buku.Baca disini.

Read more...

Bila Tun dibedah Anwar Berdoa


Bila Tun dibedah Anwar Berdoa

Petikan dari komen pembaca di Blog A Kadir Jasin .



Menurut Sdr Ahirudin Attan aka Rocky's Bru, seorang pembantu Datuk Seri Anwar Ibrahim menghantar pesanan berikut kepadanya:

"Doa Untuk Tun Dr. Mahathir Saya, Azizah dan keluarga turut mendoakan supaya Tun Dr. Mahathir dapat cepat pulih kesihatannya setelah menjalani pembedahan jantung dua hari yang lalu. ANWAR IBRAHIM"

Tiada berita sensasi di akhbar tempatan agar rakyat lebih peka dengan keadaan.

Tun lebih percaya pada anak bangsa untuk melakukan pembedahan itu.WALLAHUALAM

Read more...

GEMPA BUMI DI SUMATRA INDONESIA

Salam Ramadan dan Salam Ternakan
Baru baru ini kita dikejutkan lagi dengan ancaman Tsunami yang bakal menyerang utara Semenanjung Malaysia.Tertanya tanya kita dimana pula berlakunya gempa bumi.Orang kita selalu menoleh ke negara jiran Indonesia.Dalam benak memikirkan bagaimana keadaan mangsa disana dalam menghadapi bulan RAMADAN yang mulia ini.Simpati kita mula tak terperi...........Ayuh MALAYSIA hulurkan bantuan mu.....
Utusan-Maybank lancar tabung bantu mangsa

KUALA LUMPUR 14 Sept. – Utusan Malaysia dan bank terbesar di negara ini, Malayan Banking Bhd. (Maybank) menggerakkan usaha membantu mangsa-mangsa gempa bumi di pulau Sumatera dengan menubuhkan Tabung Gempa Bumi Nusantara Utusan-Maybank.
Tabung itu dilancarkan hari ini bertujuan meringankan penderitaan mangsa gempa bumi di kepulauan tersebut yang kini menjalani ibadah puasa dalam keadaan yang menyedihkan dan serba kekurangan.

Dengan menggerakkan tabung itu, akhbar Utusan Malaysia dan Maybank berharap orang ramai di negara ini dapat membantu meringankan beban mangsa gempa bumi terlibat menjelang hari lebaran.

Bagi umat Islam, Ramadan ialah bulan untuk meningkatkan ibadat dan kemurahan hati bagi membantu orang lain yang berada dalam kesusahan.BACA DISINI.

Read more...

KAMI BUKAN ALONG, KAMI CUMA NAK TOLONG



Pengenalan

Majlis Penggalakan Ekonomi Belia adalah merupakan sebuah badan penyelaras pembangunan keusahawanan belia. Keanggotaan majlis ini adalah terdiri daripada enam(6) buah kementerian dan pihak swasta seperti berikut :-

- Kementerian Belia Dan Sukan
- Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tani
- Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan
- Kementerian Pembangunan Usahawan Dan Koperasi
- Kementerian Pembangunan Luar Bandar Dan Wilayah
- Kementerian Pengajian Tinggi
- Institusi Kewangan
- NGO Dan Dewan Perniagaanbaca lagi disini.

Read more...

PENDAKI EVERST VS KAMBING DAN LEMBU





Pada 8/9/2007 Mr Ravichandran yang mendaki Gungun Everest datang buat Expolorce untuk staff dia untuk bagi motivasi dan exposure outing life.

Read more...

Cinta Rahasia Israel-Singapura

Salam Ternakan untuk semua pembaca budiman.Ada banyak sangat cerita yang saya nak konsi
bersama anda semua.Ikuti cerita yang menarik dari ustaz saya.

Cinta Rahasia Israel-Singapura
(Yang saya dapat dari Herry Nurdy, penulis dan Pengarang majallah Sabili, Indonesia)


Singapura menjadi negeri yang seringkali memicu langkah provokasi. Pembangunan jambatan baru yang disusul bergelegarnya pesawat terbang tanpa pilot, mengingatkan sejarah hitam bagaimana negeri ini terbentuk. Apa yang hendak dibangun negara duplikat Israel tersebut?KLIK DISINI AZIZI HJ ABDULLAG".

Read more...

SALAM RAMADAN


Assalamualaikum warahmatullahi ta'ala wabarakatuh..

Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan " "Ya Allah tolong abaikan puasa
ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan
hal-hal yang berikut:

* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih
ada);
* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri;
* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita
bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah
Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat.

Oleh itu saya terlebih dahulu 'memohon maaf' jika saya ada berbuat
kesalahan, baik yang tidak di sengaja maupun yang di sengaja, semoga kita
dapat menjalani ibadah puasa dengan khusyuk, diberkati dan dirahmati Allah
S.W.T, insyaallah.Wallahua'lam...
Selamat Berpuasa.
Kiriman:Wan Faridah (wan_faridah@globe.com.my)

ABGHALIM MEMOHON AMPUN DAN MAAF KEPADA SEMUA RAKAN DAN SAHABAT

Read more...

BELAJAR BUAT BLOG (dedikasi untuk rakan penternak)

BELAJAR BUAT BLOG

Salam ternakan pada semua pembaca budiman.

Dimana saya belajar buat blog?Mula-mula saya cuba dan belasah.Kemudian saya rujuk pada semua blog rakan rakan ternak yang telah dahului dalam bidang ini.Terima Kasih saya ucapkan pada anda semua.Berbekalkan pengetahuan dalam bidang IT yang saya belajar dahulu sekitar tahun 1990-an.Pada akhir May 2007 saya pun melancarkan blog Ladang Ulu Yam.Idea ini datang selepas saya pulang dari klas "Creativity & Innovation Strategy" UTM BATC,oleh pensyarah muda Encik Zaipul Anwar dan juga penulis blog 5Wife 1 husband.Cuba anda layari blog beliau dan anda akan dapat belajar sesuatu.

Bila saya habis klas Information System Strategy oleh Prof.Md Shariff Othaman,Pengarah BATC UTM,saya lebih faham dan timbul idea bagaimana nak buat promosi Ladang Ulu Yam dengan lebih berkesan lagi.Mulai dari hari itu saya lebih giat berusaha mendalami bidang PEMASARAN.Kesan dari ini blog saya yang dilancarkan dengan rasmi pada 16-6-07 telah mula dikenali.

Blog saya ini lebih popular bila lawatan pertama saya ke ESIS CASSEROSE.Walaupun pada masa ke sana saya tidak membawa kamera untuk bergambar tapi saya scan name card esis dan lapirkan pada cerita.Biasanya HIT blog saya antara 20~30 orang.Selepas balik dari CASSEROSE blog saya mencecah hit sehingga 63 orang sehari.Terima Kasih Esis kerana beri peluang saya tumpang populariti anda.Kini blog ini maintain antara 60~70 pelawat sehari.Setiap hari saya akan menjawap sekurang kurangnya 2 emel.Dari
tak tahu apa tentang kambing,sampai tahu serba sikit.Saya terpaksa merujuk dan membaca untuk mendalami ILMU KAMBING.Terima Kasih ESIS,jasa mu di kenang.

Kemudian saya cuba berinteraksi dengan MY BOB.dari
JUTAWANTANI.melalui sms dan melawat blog
beliau.Kagum dengan blog beliau.Disini saya lihat ada nilai kejujuran pada diri beliau.Apa saja mengenai pertanian dan penternakan ada pautan di blog JUTAWANTANI.ini.So apa lagi saya pun tiru idea dia.Rupanya berkesan la.TERIMA KASIH MYBOB abghalim kagum dengan hang.Call selalu juga tapi jodoh
pertemuan belum ada.InsyaAllah ada masa dan ketika kita jumpa,tapi dengan syarat jangan tanyalah "ini kambing apa nama",sorry abg tak tau,hahahaha.

Kini saya mula meronda berjumpa dengan sesiapa saja yang ingin berkongsi cerita tentang kehidupan.Saya juga melawat NASRI.sebanyak 2 kali.Bertemu haji Hishsam yang kini menyepi dengan kesibukkan jaga kambing (hahahahaha baru hang tau).Sudah ramai yang saya jumpa dari yang miskin dan yang kaya raya.Mereka semua
membahagiakan saya.
Untuk menambah ilmu didada saya selalu menghabiskan masa yang terluang dengan membaca artikel penulisan didalam blog.Saya selalu memberi komen dan menerima teguran.Dengan besar hati saya terima saja semua kritikan dan teguran.Bila saya melayari blog AMIN YATIM.saya selalu terjumpa "baca selanjutnya disini".Tertanya tanya dalam hati camna nak buat.Saya cuba bertanya pada rakan rakan BLOGGER cara nak buat.Tampil SYAM. membantu saya.Saya cuba tapi tak berjaya.SYAM.membantu saya mengubah HMTL dan tah apa apa lagi,saya tak faham.Maklumlah otak dah tua dan berkarat.Saya gagal lagi.Saya faham SYAM.tidak punya masa terluang untuk membantu saya,memandangkan dia "BAKAL SEORANG PEGAWAI TENTERA" so sibuk dengan aktiviti sehariannya.Saya mencari lagi sehinggalah saya berjumpa dengan rakan dari seberang.Apa pun terima kasih SYAM.kerana sedaya upaya membantu abg.

Saya terjumpa blog ROHMAN ABDUL MANAP.Dia menulis BLOG KOLOM TUTORIAL yang mengajar kita dengan lebih mudah untuk membuat blog.Dalam bahasa yang mudah kita faham (adakala tak faham juga bahasa Indonesia).Saya emel dia dan bertanyakan soalan.ROHMAN sangat baik dan tidak lokek dengan ilmu.Dengan dia
terhasillah blog sedemikian rupa.TERIMA KASIH ROHMAN,ilmu yang anda beri sangat berguna.Kini blog saya hasil dari pembelajaran dari ROHMAN.

Bermula dengan blog penternakan kini saya mula menulis cerita dan pengalaman kehidupan.Dengan menulis blog saya ditemukan kembali dengan bekas ustaz saya iaitu AZIZ HAJI ABDULLAH.Dengan dia saya mendalami ilmu penulisan dari pembacaan novel tulisannya.Beliau kini berkhidmat sebagai editor CAP disamping menulis
buku.Nantikan kemunculan novel terbarunya ILUSI keluaran Alaf 21.Sekiranya anda berkesempatan sila layari blog AZIZ HAJI ABDULLAH.Banyak ilmu
kehidupan yang anda akan dapat.

Baru baru ini saya juga melawat TEGUH TERNAK. dan beramah mesra dengan abg Ismail,Jafre,Marlina,Fadli dan lain lain lagi.Mereka ini memberikan saya semangat untuk menulis dan mengkritik.KRITIKAN MEMBAWA MAKSUD "MASIH ADA YANG SAYANG"bukan pembunuh.Kepada sesiapa yang terkena kritikkan pedas abghalim,saya mohon maaf.Mungkin kita akan jadi sahabat yang lebih setia.

Kini saya akan menumpukan masa terluang yang ALLAH pinjamkan pada saya dengan menulis dan mempromosikan RAKAN RAKAN TERNAKAN.InsayaAllah kalau ada
REZEKI dan kesempantan saya akan melawat semua ladang ternakan rakan rakan yang ada di seluruh Malaysia.

Read more...

TEGUH TERNAK


Kedamaian pagi September 1,membawa saya ke suatu tempat yang indah lagi nyaman.Pertama kali dalam hidup menjejakkan kaki kesana.Setelah selesai bercakap melalui telefon dengan En Halim Milatu,pemilik bersama Teguh Ternak,saya bertolak dari Bandar Klang ke sana mengambil masa kurang 30minit.Saya melalui jalan ke Meru .Dari Pekan Meru lebih kurang 5 Km kita akan berjumpa persimpangan disebelah kiri ke Jalan Kempas.Dari simpang ke TEGUH TERNAK mengambil masa lebih kurang 5 minit.Ada papan tanda yang menunjuk arah ke ladang yang letaknya diatas bukit.

Bila saja sampai di puncak bukit,kelihatan tiga buah rumah banglo yang dikelilingi laman yang hijau.Laman yang dilindungi pohon durian yang sedang berputik. .Suasananya amat nyaman dan mendamaikan hati setiap pengunjung.Kesunyian sekitaran membuat hati berkata kata,”nak tanya sapa ni”.Sebuah rumah besar diterpa dan pintunya diketuk lantas memberi salam.Salam yang dijawap dan diri pula diperkenalkan padanya.Dia memberi arah jalan ke Ladang TEGUH TERNAK.Saya berjalan ke masuk ke ladang yang terletak di puncak bukit.Disekeliling kehijauan rumput napier yang sedia digunakan.

Kelihatan dua buah kandang kambing yang besar berkapasiti 250 ekor setiap sebuah.Saya menyusuri masuk ke laman kandang,kelihatan seorang pakcik dan anak muda sedang melapah kambing.Salam diberi dan memperkenalkan diri ,saya segera dibawa oleh anak En Halim Milatu untuk berjumpa bapanya.

Ketika itu En Halim Milatu amat sibuk melayan karenah pembeli kambing dengan tenang dan sabar.Ciri-ciri penternak jaya terpancar diraut wajahnya.Bila bersua dengan saya,kami bertukar kad nama.Beliau meminta izin untuk melayan pelanggannya,disini saya bertemu dengan seseorang dari JPH.Kami berbual dan bertukar pendapat.Sebagai seorang yang berpengalaman selama lebih 30tahun di JPH,beliau amat faham sangat dengan hal ehwal masalah dalam bidang ini.Antara sebab penternak muda atau penternak baru nak bermula atau penternak kecil gagal,kerana mereka tiada payung yang dapat membantu atau membimbing kearah jalan yang betul.Disini katanya lagi sebagai penternak dah berjaya,sepatutnya mereka ini menjadi payung pada kepada penternak yang kecil.Khidmat nasihat selepas jual dan bimbingan teknik yang betul.Bahkan mereka juga dapat membeli kembali hasil dari penternak dibawah bimbingan mereka.

Ada juga penternak yang besar mengambil kesempatan dengan menekan penternak kecil dengan mengenakan harga yang rendah bila,hasil ternakan dijual pada mereka kembali.Oleh kerana penternak kecil tiada tempat dan terdesak dengan pusingan wang,mereka terpaksa akur.Kekadang mereka juga mengalami kerugiaan bila hal ini terjadi.

Faham akan maksudnya saya merenung sejenak nasib penternak muda yang gagal.Mereka ini terpaksa menutup kandang kerana beberapa faktor.Antaranya:-
1.Patah semangat dengan kerugian yang menimpa
a.Ternakan banyak mati
b.ditipu pembeli
2.Semangat tidak sepanas dulu
3.Sering mengambil mudah
a.Tiada persedian ilmu
b.try and error
4.Tiada modal pusingan
5.Kelemahan pengurusan
6.Masalah pemasaran
7.Payung berteduh adalah payung api

Dari kandang pertama,saya dibawa ke ke kandang kedua,saya meminta izin untuk mengambil gambar,lantas dengan senyuman En Halim menjawab,”tiada ada sebarang rahsia disini,kalau ada pun kita akan berkongsi dengan semua orang”.Saya dibenar berkeliaran disekitar ladang.

Lantas lensa kamera cap ayam (pinjam kata kata syamsulariff.com) diarahkan pada sasaran yang sesuai dan menarik.Mengambil gambar salah satu bahan utama dalam penulisan saya.Semasa aktiviti berkeliaran diladang,saya bertemu kembali dengan tukang lapah kambing.Saya disapanya,kami berkenalan.Barulah satu tahu yang beliau adalah Haji Idris Milatu,saudara tua En Halim Milatu.

Kebetulan pada masa itu proses melapah sudah selesai,dia meluangkan masa berbual bercerita tentang pengalamannya dimasa lalu.Pernah berkhimat sebagai kakitangan kerajaan selama 15 tahun dan kini sebagai ahli perniagaan.Tuan Haji seorang yang peramah dan kata orang putih “friendly”.Riak muka dan susuk tubuh masih lagi kelihatan muda.Saya tidak menjangka yang beliau telah pun di era 60-an.Dalam mula mengumpat “sakan juga orang tua ni,dengan jeans dan t-shirt “

Sambil berjalan dan bercerita kami menghampiri bangunan yang 90% siap pembinaannya.Saya difahamkan inilah impiannya sebagai seorang penternak.Pusat latihan bagi melatih penternak baru.Perkongsian ilmu yang dimiliki mereka akan dikongsi dengan sesiapa saja yang berminat.Baginya inilah tali penghubung antara dunia kehidupan dan dunia kematian.Dalam sangat maksud tuan haji.

Bangunan yang terdiri dari dewan kuliah dan asrama pelajar dibina betul betul dipuncak bukit.Dari sini kita dapat melihat panorama yang sangat indah.Kelihatan dari kejahuaan kapal kapal berlabuh di Pelabuhan Klang.Sekali lagi lensa kamera cap ayam dihalakan kesasaran.Malang sekali,hasilnya kabur,padan lah dengan harga.

Disebelah bangunan itu ,sedang dalam pembinaan adalah surau.Kemudahan untuk pelajar beribadat .Disamping itu pelawat dan pelanggan juga boleh menggunakanya.
Kalau diamati kemudahan yang terdapat disini,memang sesuailah ianya dijadikan pusat pengajian bidang penternakan kambing.

Menurut tuan haji lagi,kelas yang pertama akan dijalan pada selepas cuti Hari Raya Puasa nanti.Sedikit kenduri kesyukuran akan diaadakan pada hari pembukaan kelas pertama.Mulut “capoi” saya terus bertanya,”tuan haji jemput saya dak”.Dengan senyuman “hang insyaAllah ,pasti dijemput”.

Kemungkinan besar pada masa itu musim durian gugur.Disini juga terdapat banyak pohon durian yang kini sedang berputih.Kata tuan haji durian ini bukan untuk djual,tapi untuk saudara mara dan pelawat ladang aja.Pada hari kenduri tersebut,pasti beberapa ekor janabari dan jawa rando yang menjadi hidangan kita.Kata tuan haji lagi ,nanti kita buat BBQ kambing.Air liur saya yang kering dari tadi menjadi cair bila mendengar perkataan BBQ kambing.PASTI SEDAP..

Setelah berjam jam menuntut ilmu bersama tuan haji,saya pun meminta diri untuk beredar.Tuan haji pantang bila tetamunya pulang dengan tekak kering.Saya dibawa kesebuah dangau atau pondok rehat ditengah tengah laman rumah adik adiknya.Suasana yang nyaman dibawah rendangan pohon durian.Saya dijamu lemang dan kuih muih sebagai pengalas perut.Sebagai pembasah tekak saya dihidangkan dengan jus mangga.Terima kasih tuan haji.Sedap dan nyaman sangat.

Sambil berehat dan menjamah selera,kami bercerita tentang strategi pemasaran.Tuan haji menggunakan internet sebagai sasaran utama.Laman web pun dhasilkan oleh anak saudaranya.Sila layari TEGUH TERNAK. Setiap kenderaan milik keluarga tuan haji akan terpampang dengan pelekat http://www.kambing.net/. Cuma anak sulungnya saja yang enggan keretanya dilekatkan.Menurut tuan haji anaknya itulah yang banyak menyumbang modal besar untuknya dan saudara maranya memulakan bisnes keluarga ini.

Susu kambing segar milik TEGUH TERNAK ada dipasarkan di Pasar Tani sekitar Klang dan Shah Alam.Disamping itu juga pelanggan boleh membeli diladang TEGUH TERNAK dengan harga yang mat berpatutan.

Hasil pengamatan saya dari cerita tuan haji dan en Halim Milatu,mereka ini adalah sebuah keluarga besar yang bahagia.Mereka menterjemahkan hiraki kekeluargan dengan baik dalam perniagaan ini.Yang muda sangat menghormati yang tua walaupun modal sebahagian besar darinya.Tuan Haji memainkan peranan dalam aktiviti pemasaran.Encik Halim Milatu sebagai pengurusan hal ehwal ladang.Beliau sangat mahir dengan kambing.Lagi seorang saudara mereka En Kamal Milatu,beliau memainkan peranan dalam hal ehwal kewangan.Semua ada tugas masing masing dan paling penting ikatan persaudaraan yang sangat kukuh dan bahagia.

Masa sangat mencemburui saya,salam perpisahan dihulurkan.Kami berjabat tangan sambil diiringi doa selamat jalan.Jemputan ke Jamuan Makan petang itu ditolak saya kerana kepadatan jadual.Saya melangkah pergi dengan gembira,tuan haji telah menghalalkan ilmu yang diperturunkan pada saya.

Akhir bicara dengan lafas “BISMILLAHIROHMANIROHIM,semoga Ladang TEGUH TERNAK diberkati Allah selalu.AMIN

KLIK DISINI UNTUK LIHAT GAMBAR.

WASSALAM
abghalim

Read more...

KEMERDEKAAN BERSAMA TEMAN BARU



Bas yang sepatutnya bertolak dari Butterworth,pukul 1.30pagi pada 31-8-07 telah terlewat 1jam.Semasa menanti ketibaan bas,saya ditakdirkan Allah bertemu dengan insan yang saya anggap istimewa,abang Ismail Wahab 019-6092301 dari Kupang,Baling.Beliau kini menetap di Kuala Lumpur adalah pelajar sambilan jurusan syariah di UM.Bekas seorang pengikut Al-Arqam,yang banyak berbicara tentang ketuhanan.Perbualan yang hampir berjam-jam lama dengannya rasa seketika cuma.Terima kasih abang Ismail,kalau ada masa kita bertemu lagi.Maaf abang umur saya bukan 28 tahun tapi 40 tahun.

Bas yang ditunggu telah pun tiba,saya pun menaiki bas pada jama 2.30 pagi dan terus terlena hingga ke Kuala Lumpur.Sesampainya ke ibu kota saya lihat ramai peserta perarakan perbarisan kemerdekaan telah bersiap sedia dan ada yang berpusu pusu datang dalam suasana yang kelam kabut.Maklumlah acara mesti tamat sebelum solat jumaat. Jam waktu itu telah hampir 7.00 pagi.Laju juga bas yang saya naiki itu.

Sesampai saya di Pudu Raya,saya berjalan terus ke Plaza Rakyat untuk mengambil LRT ke Masjik Jamek dan bertukar LRT ke KL CENTRAL.Tujuan saya ke sana untuk mandi dan bertemu dengan orang yang dijanjikan.Malangnya bilik mandi ditutup sebab cuti umum.Heran rasa di fikiran,buat bisnes cam mana,waktu cutilah ramai pelanggan ditutup pula.Patutlah KTM tak untung,tak peka dengan situasi.Pastu saya masuk tandas awam untuk gosok gigi dan cuci muka aja.Tandas di KL CENTRAL tidaklah sebersih waktu pembukaannya dulu,kata orang KEDAH "lantai dia basah lencun dan lecah pulak tu"

Sesudah bersiap lawa,saya pun pergi membeli akbar dan mencari sarapan pagi.Orang yang pertama yang dijanjikan telah pun menalipon akan sampai 5 minit dari waktu itu.Beliau adalah saudara Jafre yang kini menetap di Siputih Kuala Lumpur dan seorang kakitangan Kerajaan.Jafre seorang anak muda dari Trengganu berkelulusan dari UM.Saya dan Jafre bersarapan bersama.

Bermulah episod soal jawap tentang perternakan.Saya telah bersedia dengan beberapa contoh nota dan kertas kerja mengenai penternakan.Satu salinan saya beri pada Jafre.Nota-nota itu saya muat turun dari blog Wan Jutawan Ternak,Syam Kelantan dan JPH.Terima kasih dan maaf sekiranya mengambil tanpa izin kalian.Saya banyak berbual tentang pemasaran kerana conderong saya ke arah itu.Pentenakan yang sebenar saya tidak pandai.Saya mengaku pada mereka perkara yang sebenar.

Pada tepat pukul 9.00 pagi teman lagi sorang datang bersama rakannya.Marlina datang bersama Fadly.Perkara sama juga yang saya lakukan,memberi salinan nota sebagai panduan pada mereka.Kami beramah mesra dan bertukar pandangan tentang penternakan di Malaysia.Maklumlah depa semua lepasan U dah banyak buat kajian sebelum memulakan suatu perniagaan.

Saya amat kagum dengan mereka kerana cita cita untuk menjadi PENTERNAK berjaya suatu hari nanti untuk berbakti pada keluarga dan kampung halaman.Semoga suatu hari nanti Jafre memiliki ladang ternakannya di Terengganu dan Marlina di Negeri Sembilan.Kepada Fadly,dari kota ke desa dengan pengalaman baru yang gembira dan .......(nanti hang tau sendiri ).Bila dah bersama Marlina jangan dok ..... dia dah ada ILMU PELEMBUT HATI.Semoga kalian berbahagia hingga ke akhir hayat.

Waktu bersurai sudah tiba pada jam 11.30 pagi.Kami bersalaman dan berjanji akan setia sebagai TEMAN selamanya........

Read more...

DUTCH CALL FOR BAN ON QURAN

Dutch call for ban on Quran
ISLAM TERUS DIHINA.KALI INI WAKIL PARLIMEN BELANDA YANG MENGHINA UGAMA SUCI KITA.Marilah kita sama sama berdoa,bersolat hajat dan membaca yasin.Agar Allah melaknati mereka dengan menurunkan bala kepada mereka.Kita umat Islam di Malaysia perlu bersatu hati dan jangan bercakaran sesama sendiri."Berpegang teguhlah pada tali Allah dan Jangan berpecah belah.maksud Al-Quran

SILA KLIK PADA IMAGE UNTUK BESARKAN

Kiriman Kenalan Di Luar Negara ,Saudara Adnan Madon,terima kasih Nan

Read more...

MENULIS UNTUK BERSAHABAT

LATA BAYU BALING

MENULIS UNTUK BERSAHABAT

Salam Syaaban (Nisfu Syaaban) pada semua pembaca yang budiman.Syukur ke hadrat Allah SWT kerana memberi ruang pada kita untuk bersama.
Pada 15hb Syaaban nanti semua amalan baik dab buruk kita akan di hantar kehadrat Allah swt.Selepas itu bermulalah buku baru dalam kita meneruskan kehidupan seterusnya.Dalam kita akan menghadapi bulan Ramadan yang penuh dengan keberkatan ini,marilah kita merenung sejenak diri sendiri.Bagaimana dengan amalan yang lalu,Ok ka atau just nice.Biarpun apa penilaiannya,jangan kita lupa memohon keampunan dariNYA,seperti FIRMAN NYA yang bermaksud

".....dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah,wahai orang orang yang beriman supaya kamu
berjaya."

(surah al-Nur 24:31)

Semoga Ramadan dan Syawal tahun ini memberi lebih kejayaan pada jualan ternakan kita.Sememangnya bulan Ramadan ini suasana di ladang ternakan amat sibuk menerima tempahan ternakan untuk dipasarkan.Proses penghantaran dan ada juga proses penyembelihan perlulah diawasi dengan baik dan cekap.Ini perlu bagi memastikan pesanan sampai tepat pada waktunya.

Sebelum menjelang Aidil Fitri pada pagi Syawal,janganlah kita ALPA pada yang memerlukan.Bersedekah dan berzakatlah sekiranya pendapatan kita cukup haulnya.Semasa bersedekah dan berzakat, lihatlah saudara mara kita yang paling dekat,kerana ini lebih afdal.Jangan terlepas pandang agar nanti zakat dan sedekah kita menjadi sia sia.Dengan hubungan kekeluargaan menjadi lebih akrab,kerana jurang kaya dan miskin telah dihakiskan.

Sekiranya semua ini telah diambil kira dan tiada yang layak,maka kita carilah dan bantulah mereka yang memerlukan agar diringankan penderitaan mereka.

HABLUN MIN AL-NAS merupakan hubungan manusia sesama manusia yang berhubung dalam bentuk bentuk seperti berikut sebagaiman firman Allah yang bermaksud:

"Semua mukmin bersaudara."
(surah al-Hujurat 49:10)

"Hendaklah saling bantu membantu dalam kebajikan dan ditergah bantu-membantu dalam permusuhan".
(surah al-Ma'idah 5:3)

"Apabila menjatuhkan hukum mestilah adil"
(surah al-Nisa 4:57)

"Aku adalah pemberi nasihat yang amanah bagi kamu"
(Surah al-A'raf 7:68)

Keikhlasan beribadah kita akan menjadikan kita lebih tenang bagi menhadapi hari hari yang mendatang.Jiwa yang tenang ini dapat memberi kita lebih keyakianan dalam meneruskan cita cita kita dalam industri penternakan.Dengan ini sekiranya ada di kalangan sahabat yang ingin menceburi bidang ini,dapat juga kita membantu dengan sebaiknya.

Memberi khidmat nasihat yang IKHLAS pada sesama kita,besar pahalanya.Ilmu yang kita ada dikongsi dengan sesama kita besar ertinya bila kita sudah tiada.Kerana hidup ini pasti ada penghujungnya.Tiga perkara yang dapat menghubung kita selepas tiada hanyalah:-

1.Anak-anak yang soleh yang mendoakan kita.

2.Amal Ibadat kita

3.Ilmu yang dapat dimanafaatkan oleh orang lain.

Janganlah kita MENYOMBONG diri dengan pengalaman yang kita ada.Sesungguhnya Allah amat benci pada makluk yang sombong.Sikap ini samalah seperti sikap IBLIS laknatullah yang sombong dan berbangga diri dengan kehebatan dirinya,sehinggakan dia dihumban keluar dari SYURGA.

Tiada akan kurangnya ILMU itu kalau dicurahkan,malah bertambah berkat dan dilimpah ruah lagi pada kita.Itu janji ALLAH pada kita.Walaupun kita berpengalaman luas dalam bidang penternakan,kita digalak menuntut dan menambah lagi ilmu hingga ke liang lahat.Sabda Rasullullah SAW,bermaksud:

"Tuntutlah Ilmu Sampai Ke Negeri China"

"Menuntut Ilmu itu adalah wajib bagi semua umat Islam"

Siapalah kita tanpa kurniaan ALLAH.Kita makluk bersifat BAHARU dan tidak akan kekal selamanya.


WALLAHUALAM

SALAM IKHLAS
abghalim
Jumaat 24-8-07 12.05pm

Read more...

NISFU SYAABAN

Salam maju jaya pada rakan penternak dan pembaca yang setia lagi budiman.Hari ini kita didalam bulan Syaaban.Agar kita tidak lalai dalam mengingatiNYA disini abghalim ada
menampal keratan cerita Keberkatan Bulan Syaaban.
Nisfu dlm bahasa arab beerti setengah. Nisfu Syaaban beerti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu siangnya empat-belas haribulan Syaaban.

Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Iman Al-Baihaqi r.a:

Rasulullah saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dah sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda saw dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda saw berkata dlm sujudnya, "Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dpt menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri."
Setelah Baginda saw selesai sembahyang, Baginda berkata kpd Saiyidatina Aisyah r.a. "Malam ini adalan malam Nisfu syaaban. Sesunguhnya Allah Azzawajjal telah dtg kpd hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kpd mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap org2 yg dengki."
Hari nisfu sya'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya'aban bermula pada 14 hb sya'aban sebaik sahaja masuk maghrib)

Berikut adalah antara amal ibadah di hari Nisfu Sya'aban:

1.Solat sunat nisfu sya'aban - terdapat dua cara mengerjakan solat sunat ini
Sembahyang 100 rakaat dengan memberi salaam selepas setiap 2 rakaat. Surah Al-Ikhlas dibaca sebanyak 11 kali setelah setiap rakaat setelah membaca surah al-Fatihah
Sembahyang 10 rakaat dengan memberi salaam selepas setiap 2 rakaat. Surah Al-Ikhlas dibaca sebanyak 100 kali setelah setiap rakaat setelah membaca surah al-Fatihah
2. Membaca Yasin 3x selepas solat Maghribnya

i) Yasin pertama : mohon dipanjangkan umur untuk beribadat kepada Allah

ii) Yasin kedua : mohon rezeki yang halal untuk beribadat kepada Allah

iii) Yasin ketiga : mohon ditetapkan iman dan Islam & mati di dalam iman
3. Berpuasa pada siangnya (mulai pagi esoknya-15 Syaaban)
Disusun dengan bantuan Ustaz Abdul Kareem As-Saquofi
Arkib dari Risalah Surau Malabar Hidayatul Islam


Read more...

KELIAN FARM

abghalim dan Nasri

KELIAN FARM

Kunjungan kali kedua baru baru ini,membawa pelajar USM untuk menemuramah
Encik Nasri pemilik Kelian Farm.Ladang
yang telah dibuka pada bulan Ogos 2006 ini,bermula dari kesedaran seorang anak muda yang ingin berbakti pada tanah tumpahnya.Jesteru itu beliau telah melanjutkan pelajaran lagi (setelah memiliki ijazah dari UTM) diperingkat
SKM 1 dalam bidang pentenakan di Intitute Haiwan Kluang Johor selama enam bulan.Selepas itu beliau bekerja sebagai pembantu ladang di Pasir
Gudang Johor selama beberapa bulan.Akhirnya beliau pulang ke kampung
halamannya di Baling untuk meneruskan kerjayanya dibidang penternakan ruminan.Sebagai lepasan ijazah,cabaran pertama yang ditempuhinya adalah
menyesuaikan diri dengan kerja yang tidak bertali leher.
Berlatarbelakang keluarga pendidik,yakni kedua ibubapanya adalah guru.Pahit getir yang dilaluinya amatlah perit.Kematian demi kematian kambing peliharaannya hari demi hari menginsafkan dirinya pada kebesaran ILAHI.Setelah usaha 110% komitmen yang
dicurahkan,hanya tawakal kepadaNYA adalah jalan terakhir.
Berkat kesabaran beliau dari 10 ekor kambing kini melebihi angka 60 ekor dan dijangkakan akan dibesarkan lagi dalam beberapa bulan ini.

Syabas dari pihak USM dan Ladang Ternakan Ulu Yam pada Siswazah
Usahawan Ruminan,Encik Nasri.Semoga anda akan berjaya dan terus maju.
Kita akan bekerjasama dimasa mendatang.


abghalim bersama Pelajar USM
abghalim bersama BOER

Read more...

HOBI PENTERNAK



Salam Penternakan kepada pembaca blog
ini.Kekadang saya tertanya tanya pada diri
sendiri,patutkah saya lari dari tajuk penternakan
dengan menceritakan hal-hal kehidupan?
Jawapan saya ko belasah aja..hahahaha.

Hari ini saya nak ceritakan tentang aktiviti saya
pada setiap hari Sabtu dan Ahad.Hari-hari biasa
saya bekerja di www.winpaq.com.Minggu kedua
setiap bulan pada Sabtu dan Ahad saya akan ke
Kampus USM belajar.Sekiranya ada rezeki saya akan
ke ladang ternakan sahabat yang menjemput atau
memberi khidmat nasihat pada penternak baru.Pada
Akhir bulan ,Sabtu dan Ahad saya akan ke
KL,Klang,Shah Alam atau Ulu Yam.
Bila ada masa terluang aja,saya akan menggalas
beg dan berpakaian sukan dengan menungang
motosikal EX5,saya akan menjalani aktiviti
kegemaran saya,iaitu mendaki bukit.Dah banyak
bukit yang telah saya tawan dikawasan utara.Cuma
beberapa buah gunung ja yang dah ditawan.
Baru baru ini saya berpeluang mendaki Bukit
Bendera.Pendakian bermula dari Taman Belia atau
Taman Bandaran(berdekatan Botinical
Garden).Perjalanan ke kemuncak yang melebihi 1000
kaki itu mengambil masa lebih kurang 3 jam.Dalam
perjalanan ke kemuncak Bukit Bendera 90% pendaki
adalah mereka berbangsa Cina,Melayu 6%,India 3%
dan lain lain 1%.Fakta ini juga lebih kurang sama
pada setiap bukit yang saya daki.Dari Bukit Larut
di Perak hingga bukit bukit di Kedah dan Pulau
Pinang.Jarang orang kita melakukan aktiviti
sebegini.Entah kenapa? Atau kita bersenanam
dengan aktiviti yang lain kot.

Bila saya mendaki kepuasan yang saya dapat adalah
dapat menikmati kesegaran udara yang nyaman lagi
segar (saya kaki rokok) berbanding hari
biasa.Kehijauan hutan serta pemandangan yang
saujana mata memandang.Mengkagumi anugerah ILAHI
dan menginsafi KEBESARANNYA.
Disini saya berkongsi gambar gambar pemandangan
dari Bukit Bendera.

Read more...

About This Blog

Blog Ladang Ulu Yam dibina sejak 2007
Sila hubungi uluyamfarm@gmail.com
019 2195589 or 012-3770445

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP